سرویس واسط پستی و پرداخت در محل چیست؟چگونه با پست محصولات اینترنتی را به دست مشتری برسانیم؟
سرویس پرداخت در محل (COD) عبارت است از پرداخت وجه کالای خریداریشده اینترنتی به مأمور پست در هنگام تحویل کالا. این روش دریافت وجه عمدتاً برای تأمینکنندگان کالاهای فیزیکی و مشتریانی که تمایل به پرداخت آنلاین (قبل از تحویل کالا ندارند) استفاده میشود. واسط تحویل کالا میتواند شرکت پست یا سیستم توزیع همان شرکت ارائهکننده خدمات پرداخت در محل باشد.
یک فروشگاه آنلاین بهتر است در کنار درگاه پرداخت مستقیم، امکان پرداخت حضوری در محل را نیز فراهم کند، بسیاری از مشتریان به دلایلی مثل نداشتن اطلاعات لازم برای پرداخت آنلاین، نداشتن کارت متصل بهحساب بانکی یا عدم اعتماد به فروشنده در عین نیاز به خرید، ترجیح میدهند تا اول کالا به دستشان برسد، بعد مبلغ موردنظر را پرداخت کنند.
ارسال کالا نیاز به خدمات لجستیک مثل انبارداری، بستهبندی مناسب، سیستم ارسال و.. دارد، طبیعی است که یک فروشگاه اینترنتی همه این امکانات را در اختیار نداشته باشد، خصوصاً که نوپا هم باشد. سرویسهای واسط پستی و پرداخت در محل این امکانات را در اختیار فروشندگان قرار میدهند.
خدمات شرکتهای واسط پستی با یکدیگر تفاوت دارد، همه آنها امکانات لجستیک در اختیار ندارند و بعضی صرفاً یک پنل سفارشها در اختیار شما قرار میدهند تا از طریق آن بتوانید خریدهای انجامشده را بستهبندی و ارسال کنید، پس از دریافت کالا توسط مشتری مبلغ پرداختشده را بهحساب فروشنده واریز میکنند.
بسیاری از این شرکتها امکانات جانبی بسیاری مانند، ارائه درگاه پرداخت آنلاین، فروشگاه ساز آنلاین، سیستم همکاری درفروش، فروش تلویزیونی، فروش و خدمات لجستیک و .. را در کنار هم ارائه میکنند، اما مهمترین ویژگیهایی که یک سیستم واسط پستی باید داشته باشد، انجام تعهدات ارسال کالا در زمان مقررشده و قابلیت پیگیری آسان و پشتیبانی مناسب است.
طبق نظرسنجیها و آمارهای غیررسمی درصد زیادی از نارضایتی مشتریان از خریدهای اینترنتی به دلیل عدم انجام تعهدات زمانی و کیفیتی ارسال کالاست. بخش زیادی از این امر اگرچه به شرکت واسط پستی برمیگردد اما مشتریان از فروشگاهی که خرید کردهاند این انتظارات رادارند و همه نارضایتی را به سمت فروشندهای ارجاع میدهند که از آن خرید کردهاند، پس در انتخاب شرکت واسط پستی خود دقت کنید.