قبلا در مورد که هدف مهم بازاریابی تحویل ارزش به مشتری است بارها صحبت کرده ایم و  گفته ایم که شرکت ها باید سعی کنند منافعی را به مشتریان خود برسانند که به این منافع ارزش می گوییم و همین ارزش است که تفاوت ایجاد می کند و تفاوت موجب ایجاد مزیت رقابتی می شود و موجب پیروزی یک شرکت در رقابت شدید بازار می گردد.

ایجاد و تحویل یک ارزش به مشتری به همین سادگی هم نیست و شرکت ها این ارزش را از طریق هماهنگ سازی  فعالیت های گسترده ای انجام می دهند که به مجموعه این فعالیت های به هم متصل زنجیره ارزش گفته می شود. مفهوم زنجیره ارزش برای اولین بار توسط مایکل پورتر پیشنهاد شد که شامل فعالیت هایی است که شرکت برای خلق کالاها و خدماتی که برای مصرف کننده ارزشمند بوده و برای شرکت سودآور است .

زنجیره ارزش دارای 5 فعالیت مهم است: لجستیک به داخل سازمان، عملیات، لجستیک به خارج سازمان، بازاریابی، خدمات است و فعالیت های پشتیبانی نیز بر همه این 5 فعالیت حاکم است. فعالیت های پشتیانی خود به چهار فعالیت عمده دیگر تقسیم می شود که شامل ایجاد زیرساخت های شرکت، مدیریت منابع انسانی، توسعه تکنولوژی و تهیه منابع مورد نیاز است. لجستیک به داخل سازمان به کلیه فعالیت هایی گفته می شود که در  آن مواد اولیه مورد نیاز برای بخش تولید وارد سازمان می شود. عملیات به فعالیت هایی گفته می شود که مواد اولیه را به محصول نهایی قابل تحویل به مشتری تبدیل می کند، مثل عملیات ماشین کاری، بسته بندی، و…. . بازاریابی و فروش هم که شامل فعالیت های مرتبط با طراحی محصول، قیمت گذاری، ترویج و توزیع می شود. لجستیک به خارج شامل فعالیت هایی است که محصول نهایی را به دست مشتری می رساند و در نهایت خدمات به فعالیت هایی گفته می شود که در حفظ و نگهداری ارزش محصول کمک می کنند، مانند خدمات پس از فروش و یا تعمیر و…. .

065df77886f17ea53416c988fc4f01dd

شرکت ها باید با خرد کردن این 5 فعالیت عمده به بخش های کوچک تر و اجرای دقیق و مرحله ای برنامه های مرتبط با انها در هر مرحله سعی کنند ارزش نهایی تحویلی به مشتری را افزایش دهند.

منبع :

http://www.ibazaryabi.com/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF-%D8%B2%D9%86%D8%AC%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F/#more-11100