قبلا بارها در مورد موج ها و ترند های به وجود آمده در جامعه صحبت کرده ایم و گفته ایم که بازاریابان باید از موج های که پیرامون یک موضوع خاص در جامعه شکل میگیرد نهایت استفاده را بکنند. تشخیص یک موج کار بسیار آسانی است چون سریعا قابل مشاهده است و حتی اگر کمی تیزهوش باشید می توانید قبل از همه گیر شدن یک موضوع ان را تشیض دهید تا زودتر از بقیه رقبا واکنش نشان دهید، اما تشخیص یک روند یا موج چندان مهم نیست مهم این است که واکنش مناسبی نشان دهید.

مثال خیلی خوبی که می توان در این مورد زد روندی بود که پیرامون رنگ یک لباس معروف شکل گرفت و با عنوان The Dress در شبکه های اجتماعی معروف شد، به محض شکل گیری این موج بسیاری از برندهای معروف شروع به واکنش نشان دادن کردند و با درون مایه های طنز و شوخی کمپین هایی را شکل دادند تا از فرصت استفاده کنند.

shakhes
the-dress-hed-2015

این نوع فرصت ها همیشه وجود دارند ولی بسیاری از شرکت ها فقط به محیط درونی خود توجه دارند و اگر هم خیلی هوشیار باشند رقبای خود را زیر نظر میگیرند تا از هر حرکت آنها تقلید کنند در حالی که جامعه پیرامون خود را که شامل جامعه مردم کوچه و بازار، شبکه های اجتماعی، رادیو و تلویزیون، هنرمندان و افراد محبوب و … است را نادیده می گیرند.

به عنوان یک مثال ساده از کشور خودمان می توانیم همین عید نوروز را در نظر بگیریم. با نگاهی کوتاه به تبلیغات تلویزیونی می توانید تشخیص دهید که تا برندهای بزرگ کشور تا چه اندازه از این فرصت غافل هستند و نهایت خلاقیتی که به خرج می دهند این است که  یک تبریک ساده در اول تبلیغات قدیمشان  اضافه می کنند. در حالی که همین عید نوروز با وجود المان ها و کاراکترهایی که همراه خود دارد می تواند زمینه ساخت تبلیغاتی بسیار خلاقانه را فراهم کند.

بگذارید یک مثال عینی بزنیم، شرکت Lego  را همه ما می شناسیم، شرکتی که آجرهای پلاستیکی کوچکی برای خانه سازی درست می کند، این شرکت یکی از پیشتازترین شرکت ها در زمینه آموزش خلاقیت به کودکان است و همین خلاقیت را در تبلیغات خودش نیز به کار می گیرد. در یکی از آخرین اقداماتش در یکی از شهرهای اروپا یک پروژه بسیار جالب را اجرا کرده است که من را یاد ماجرای دزدیده شدن مجسمه های شهر تهران انداخت.

ماجرا  از دزدیده شدن دو مجسمه از یکی از پارک های شهر بوداپست شروع می شود، در این پارک که حدود 30 مجسمه از هنرمندان بزرگ  وجود دارد و یک پارک کاملا معمولی است. اما بعد از دزدیده شدن دو مجسمه از این پارک فروشگاه Lego  شهر  بوداپست تصمیم به بازسازی این دو مجسمه با تکه های لگو میگیرد و با همکاری شرکت Y&R, Hungary دو مجسمه دزدیده شده را به شهر بازمیگرداند. بعد از این اقدام بسیاری از مردم فقط برای دیدن این دو مجسمه به پارک می روند و این دو مجسمه به یک جذابیت گردشگری نیز تبدیل می گردد.

 

img_3306_0img_3287img_3322_0

منبع :

http://www.ibazaryabi.com/%D9%81%D8%B1%D8%B5%D8%AA-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%DB%8C%D8%AA/#more-11017