در این نوشته وضعیت یک شرکت سرنگ سازی را در سال های دور بررسی خواهیم کرد در زمانی که هنوز سرنگ های پلاستیکی چندان مد نشده بود.

شرکت  آذین طب یک شرکت بهداشتی است که به تازگی ( منظور  30 سال پیش) شروع به تولید سرنگ های پلاستیکی یک بار مصرف کرده است و به جز یک رقیب جدی به نام نیکو طب رقیب دیگری در بازار ندارد. در حال حاضر هم در کارهای تزریقی بیشتر از سرنگ های شیشه ای چند بار مصرف استفاده می شود.

این شرکت فعالیت خود را با همکاری یک شرکت بزرگ طبی آلمانی شروع کرده که تخصص و تکنولوژی را در اختیار آذین  طب قرار داده است و از طرف دولت نیز به عنوان جذب سرمایه های خارجی حمایت کافی شده است. لازم به ذکر است که شرکت آلمانی  در سطح اروپا یک شرکت موفق و معروف است و بهترین تکنولوژی ها را در اختیار دارد و همه فرآیند تولید تحت نظارت نمایندگان شرکت آلمانی و با بهترین استاندارد ها انجام می شود و با استفاده از بسته بندی های نایلونی بهداشتی سرنگ ها در مقابل هر گونه آلودگی محافظت می شوند.

قیمت پیش بینی شده برای سرنگ ها پایین تر از سرنگ های شیشه ای متداول است و از قیمت های شرکت رقیب نیز تا حدودی پایین تر است.

different-diameter-syringe

تقاضای پیش بینی شده توسط تحقیقات و اطلاعات جمع آوری شده نشان می دهد که در دهه های آینده تقاضای بسیار زیادی برای سرنگ های یک بار مصرف خواهد بود و سرنگ های شیشه ای کم کم کاربردی نخواهند داشت ( میبینیم که اینطور نیز شده است) اما پیش بینی می شود که در ابتدا یک مقاومت از طرف کاربرانی مثل پزشکان وجود خواهد داشت.

مدیرعامل آذین طب برای اینکه این مقاومت را بشکند همزمان که به بررسی بازار هدف میپرداخت یک برنامه آموزشی عمومی بزرگ را طراحی کرد تا پزشکان و عموم مردم را در مورد محصولات جدید خودشان آموزش دهد.  وی موارد زیر را در نظر گرفت : بیمارستان ها ( هم خصوصی و هم دولتی)، پرستاران خصوصی، کلینیک ها و زایشگاه ها، و پزشک های خصوصی را به عنوان جامعه هدف برگزید و برای برگزاری جلساتی با آنها برنامه ریزی کرده است.

 

اما ذهن آقای مدیر عامل با سوالات زیر در گیر است که از شما به عنوان خواننده در خواست داریم پاسخ های خود را به این سوالات برای ما بنویسید. ( در نظر داشته باشید که ماجرا مربوط به 30 سال پیش است).

1) آیا مشتریان هدفی که برای شرکت در نظر گرفته شده مناسب است؟

2) آیا روشی که برای غلبه بر مقاومت بازار احتمالی موجود انتخاب شده  درست است؟

3) چه روش های ارتباطی برای ایجاد ارتباط با مشتریان مناسب است؟

4) چه روش تبلیغاتی برای این محصول مناسب است؟

منبع :ابی بازاریابی