اخیرا وزارت فرهنگ و ارشاد که متولی اصلی تبلیغات بازرگانی است از اصلاحیه‌ای در قانون تبلیغات خبر داده است که حضور چهره‌های مشهور را در تبلیغات آزادکرده است. هرچند قبلا هم بعضی چهره‌های مشهور در تبلیغات بعضی برندها دیده‌شده بودند ولی این ابهامات و موانع زیادی در استفاده از ستاره‌های در تبلیغات وجود داشت. همین خبر باعث شد تا مطلبی در مورد مزایایی که حضور ستاره‌ها در دنیای تبلیغات می‌تواند داشته باشد آماده کنم.

فوتبالیست‌ها، بازیگران و سایر چهره‌های مشهور و به اصلاح ستاره، همیشه موردتوجه عموم بوده‌اند و هر چیزی که بیشترین توجه را به خود جلب کند بازاریابان و متخصصین تبلیغات را به سمت خود جلب می‌کند. علت این جذابیت برای بازاریابان از علاقه انسان‌ها برای تقلید از الگوها ناشی می‌شود. به‌خصوص در کالاهای مصرفی افراد به‌شدت از الگوهای خود تقلید می‌کنند. در صنعت مد و فشن نیز این جذابیت در سطح بالایی قرار دارد.

9875_484

ستاره‌ها بر اساس نوع شهرتی که دارند می‌توانند در رسانه‌های مختلفی برای تبلیغات مورداستفاده قرار بگیرند. برای مثال هنرپیشه‌ای که صدای خاص و زیبایی دارد یکی از بهترین گزینه‌های برای استفاده در تبلیغات رادیویی است درحالی‌که شاید همین هنرمند تیپ و اندام مناسبی برای استفاده در تبلیغات بنری نداشته باشد.

در این نوشته می‌خواهیم با 5 عاملی که باعث می‌شوند ستاره‌ها برای استفاده در تبلیغات مناسب باشند صحبت کنیم.

تاثیر بر خرید مشتریان

حتما با بازاریابی دهان‌به‌دهان آشنایی کافی دارید، این نوع بازاریابی که البته بیشتر به‌طور ناخودآگاه و توسط خود مشتریان صورت می‌گیرد بر این اساس استوار است که افراد در اثر تایید آشنایان خودشان به یک برند علاقه‌مند می‌شوند و از آن خرید می‌کنند. درواقع یک فرد در ذهن خود این‌گونه می‌پندارد که ” اگر این محصول برای فلانی مناسب بوده است پس می‌تواند برای من هم مناسب باشد”. این نوع از تاثیر ذهنی در خانم‌ها به‌شدت بالاست و برای همین استفاده از ستاره‌ها در تبلیغ محصولات آرایشی و بهداشتی، محصولات مرتبط با زیبایی و مو، و محصولات مرتبط با سلامتی بسیار رواج دارد.

 

ایجاد آگاهی از برند

آگاهی از برند به زبان ساده یعنی درصدی از افراد یک جامعه که اسم یک برند به گوششان خورده است. آگاهی از برند چیزی است که برندها به‌شدت برای افزایش آن تلاش می‌کنند چراکه آگاهی از وجود یک برند اولین قدم در به وجود آمدن یک فروش است. طبق یک تحقیق ستاره‌ها یا همان سلبریتی ها تاثیر زیادی در افزایش این آگاهی بازی می‌کنند. حتما شما هم تبلیغات آب‌معدنی واتا را به یاد دارید. من برای اولین بار نام واتا را با تبلیغات رضازاده دیده‌ام و نام واتا از آن موقع در ذهنم ماندگار شده است. هرچند تاکنون خریدی از واتا نداشته‌ام.

f3l50c9tfvsd4gt99pvc

جایگاه سازی برای برند

جایگاه سازی به معنای ساده یعنی اشغال بخشی از ذهن مخاطب که محصول را با ویژگی خاصی به یاد بیاورند. به‌عنوان‌مثال یک آب‌میوه معمولی می‌تواند بدون جایگاه‌یابی این‌گونه معرفی شود: ” نوشیدنی از دل طبیعت” درحالی‌که همین آب‌میوه می‌تواند باهدف شناخته شدن به‌عنوان نوشیدنی انرژی‌زا برای جوانان معرفی شود و این‌گونه معرفی شود: ” یک پاکت انرژی  برای نسل پرانرژی”. همین پیام را می‌توان از طریق ستاره‌ها نیز به ذهن مخاطب منتقل کرد. در مثال آب‌میوه که ذکر شد برای این جایگاه سازی قطعا باید از ستارگان ورزشکار استفاده کرد و نمی‌توان از بازیگران استفاده کرد.

 

جذب مشتریان جدید

وجود یک ستاره در تبلیغ یک برند ایجاد اطمینان از کیفیت یک برند را در مخاطبان القا می‌کند. این اطمینان به‌طور ناخودآگاه بر مخاطبان تاثیر می‌گذارد و موجب می‌شود افرادی که تاکنون از محصولات یک برند استفاده نکرده‌اند به سمت آن جذب شوند این در حالی است که شاید این افراد  قبلا از آن برند آگاهی داشته‌اند ولی اعتماد کافی نداشته‌اند.

نجات برندهای در حال مرگ

برندها هم چرخه عمر مشخصی دارند و معمولا یک منحنی با تقعر رو به پایین را طی می‌کنند. درصورتی‌که یک برند در مراحل انتهایی این منحنی باشد و در سراشیبی سقوط افتاده باشد نیاز به استراتژی‌ها نجات‌دهنده دارد. هرچند شاید یک استراتژی مانند پایان دادن به عمر برند هم می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد ولی شرکت‌ها معمولا دوست ندارند زمان مرگ برند به این زودی‌ها فرابرسد.

یکی از راه‌حل‌های مورداستفاده برای این‌گونه برند ها استفاده از ستاره‌هاست تا روح تازه‌ای به برند بدمند، معمولا این روح تازه با چاشنی‌های کمی از ریبرندیگ نیز همراه است.

منبع :

http://www.ibazaryabi.com/%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%DA%A9%D9%85%D9%BE%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%BA%D8%A7%D8%AA/#more-10442