ریتم پشتم گرمه هنوز در ذهن ما تازه است و شخصیت نوه عمویادگار را فراموش نکرده‌ایم. این شخصیت دوست‌داشتنی در دوره بازی‌های اخیر جام جهانی به خانه‌های ما آمد و آن‌قدر «پشتم گرمه» را تکرار کرد تا در ذهن‌ها ماندگار شد و من را مجبور کرد تا تحلیلی در موردش در اینجا بنویسم.


پکیج شوفاژ دیواری محصولی چندان فصلی نیست و معمولا در همه فصول سال استفاده می‌شود ولی در فصل زمستان به علت به کار افتادن بخش گرمایشی پکیج‌ها در خانه‌ها شاید بتوان دوره رونق این محصول را زمستان فرض کرد. هوشمندی ایران رادیاتور نیز در اینجا بود که کمپین خود را در زمستان شروع نکرد بلکه در تابستان آن را کلید زد. در دوره‌ای که یک موج شدید فوتبال توجه جامعه را به خود جلب کرده بود. ایران رادیاتور با سوارشدن بر این موج مرحله اولیه کمپین پشتم گرمه را به‌خوبی پشت سر گذاشت و اکنون‌که زمستان فرارسیده نوه عمویادگار را همه می‌شناسند و قطعا اگر تاثیری قرار بود بر فروش محصولات ایران رادیاتور بگذارد گذاشته است. خیلی خوب بود اگر می‌شد تاثیر کمپین‌ها را سنجید تا طراحان کمپین‌های مختلف بتوانند بهتر تصمیم بگیرند ولی متاسفانه اطلاعات این‌چنینی را فقط خود شرکت‌ها در اختیاردارند و بعید است در اختیار عموم قرار دهند.

بعد از تیزر پشتم گرمه که باحال و هوای جام جهانی و لیگ جهانی والیبال ساخته‌شده بود، بنرهای محیطی این کمپین را نیز در محیط شهری دیدیم ولی ظاهرا این کمپین هنوز هم ادامه دارد.

کلیپ دوم پشتم گرمه این روزها در حال پخش است و تفاوت‌های زیادی در آن رخ‌داده.

حال و هوای کلیپ دوم کاملا ایرانی است و فضای تهران قدیم با آن بازارچه‌های سرپوشیده و گرمابه‌های قدیمی و قهوه‌خانه‌های سنتی را به تصویر کشیده است. نوه عمویادگار این بار در نقش یک لوتی خوش‌پوش با کلاه لبه‌دار ظاهرشده که با رخصت گرفتن از عمویادگار عازم بازاری می‌شود که در آن حرمت دارد و علتش هم این است که نسبت به مردم غیرت دارد و در هر خانه روی او باز است.

 

شاید بتوان از کنار این جملاتی که از زبان نوه عمویادگار بیان می‌شوند بدون توجه گذشت و آن‌ها را فقط یک شعر آهنگین برای جلب‌توجه دانست ولی یک برند حرفه‌ای هیچ‌گاه نباید پیامی را بدون هدف برای مخاطبان ارسال کند لذا تک‌تک جملات نوه یادگار را می‌توان تحلیل کرد.

این‌که ایران رادیاتور به‌عنوان یک برند قدیمی در بازار حرمت دارد شاید قابل‌قبول باشد و حرمت نوه عمویادگار درواقع از پدربزرگش که عمویادگار است نشات می‌گیرد و این استفاده هوشمندانه ایران رادیاتور است که از حرمت و احترام محصول قدیمی شوفاژ دیواری خود به نفع محصول جدید پکیج شوفاژ دیواری استفاده می‌کند.

اما اینکه ایران رادیاتور نسبت به مردم غیرت دارد یا نه مسئله‌ی دیگری است. وقتی بحث غیرت یک برند نسبت به مردم پیش می‌آید ذهن من ناخودآگاه به دو پارامتر کیفیت محصول و مسئولیت اجتماعی برند متوجه می‌شود. در مورد کیفیت محصول پکیج شوفاژ دیواری ایران رادیاتور اطلاعی ندارم و در مورد مسئولیت اجتماعی ایران رادیاتور هم تاکنون خبر خاصی نشنیده‌ام.

اگر شما در مورد این دو مسئله اطلاعاتی دارید حتما در قسمت نظرات با من و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

بعدازاینکه نوه عمویادگار نمایش خود را به پایان می‌رساند صدای آشنای سیامک انصاری با تکرار ” به ما دلگرم باشید” نقش اعتمادسازی را به‌خوبی بازی می‌کند این در حالی است  که در کلیپ قبلی خبری از این تکنیک نبود.

تنها ایرادی که می‌توان به کلیپ دوم گرفت عدم تطابق با فصل است، اصولا نمی‌شود پکیج شوفاژ دیواری را در فصل زمستان تبلیغ کرد ولی هیچ رد پایی از برف و زمستان و سرما در آن پیدا نباشد. البته این ضعف هیچ آسیبی را متوجه ایران رادیاتور نمی‌کند و تنها یک فرصت ازدست‌رفته را به سازندگان این تبلیغ یادآوری می‌کند.

باید منتظر باشیم تا ببینیم ماجراهای نوه عمویادگار به کجا خواهد رسید.

نظر شما در مورد کلیپ دوم چیست؟ کلیپ اول را بهتر میدانید یا دومی را؟

منبع :