گام‌هایی برای ایجاد یک کمپین بازاریابی ویروسی

ایجاد یک کمپین بازاریابی ویروسی یکی از اهداف همه‌ی بازاریابان است. راز ایجاد چنین کمپین‌هایی چیست؟ پاسخ پیچیده است و در واقع پیش‌بینی این‌که چه کمپین‌هایی ویروسی خواهند شد تقریبا غیرممکن است اما اقداماتی وجود دارد که شانس شما را در ویروسی شدن کمپین‌تان افزایش خواهد داد. اگر شما یک در تلاش برای ساخت یک کمپین بازاریابی ویروسی هستید، گزینه‌های زیر به شما در این راه کمک خواهند کرد:

 

Viral-marketingEDIT-660x370

1) بصری باشید.

تقریبا در بسیاری از موارد چیزهایی ویروسی می‌شوند که از لحاظ بصری جذاب باشند. اضافه کردن ویدئو و یا تصاویر یکی از اولین چیزهایی است که در ساخت یک کمپین بازاریابی ویروسی نیاز دارید.

حتی اگر اکثریت پیام شما مبتنی بر متن است، پیدا کردن یک تصویر و یا ویدئوی متناسب با آن بسیار مفید خواهد بود. در هنگام انتخاب ویدئو یا تصاویر ابتدا مطمئن شوید که متناسب با برند شما است. با این‌وجود شما باید تصاویری را انتخاب کنید که از لحاظ ویروسی ارزشمند باشند و همراه با طنز، آموزنده و یا تعجب‌‌انگیز باشند.

 

2) طراحی پیام

در حالی‌که بسیاری از کمپین‌های ویروسی تصادفی هستند، بسیاری از آن‌ها به دقت برنامه‌ریزی شده‌اند. با برنامه‌ریزی ویروسی شدن کمپین‌تان تضمین نخواهد شد ولی مطمئن خواهید شد که پیام شما واضح است. یک اسکریپت دقیق برای ویدئوهای خود و یک برنامه دقیق برای اینفوگرافیک‌های خود طراحی کنید، به طوری‌که پیام نهایی شما به وضوح توسط مخاطبان‌تان دریافت شود. بنابراین اگر کمپین شما ویروسی شد شما قادر خواهید بود پیام خود را با بسیاری از افراد به اشتراک بگذارید.

 

3) تعاملات احساسی

کمپین‌های ویروسی معمولا طنزآمیز هستند، اما آن‌ها هم‌چنین می‌توانند احساسی باشند. همان‌طور که برای کمپین‌تان برنامه‌ریزی می‌کنید مطمئن شوید که از لحاظ احساسی مخاطبان را درگیر کند.

این به این معنا نیست که پست‌های آموزنده یا فیلم‌ها نمی‌توانند ویروسی شوند، اما متاسفانه اطلاعات اغلب به تنهایی کافی نیستند. شما نیاز تعاملات عاطفی دارید، برانگیختن ترس، امید، آرزوها و یا حس شوخ‌طبعی.

 

4) شناخت مخاطبان

برای این‌که شما بتوانید مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهید، باید آن‌ها را کاملا بشناسید.

آن‌ها چه چیزی از شما می‌خواهند؟ آیا آن‌ها به دنبال سرگرمی هستند؟ آیا آن‌ها مایل به دریافت اطلاعات و باهوش بودن هستند؟ اگر شما بتوانید این عوامل را شناسایی کنید و به مطالب خود اضافه کنید بسیار موثر خواهد بود.

به خاطر داشته باشید که مخاطبان شما متفاوت از دیگران هستند، شما باید سعی کنید مخاطبان خود را شناسایی کنیدو محرک خود را برای موفقیت پیدا کنید.

 

5) کمپین خود را ساده نگه دارید.

کمپین شما نباید پیچیده باشد، اگر شما یک رمان برای مخاطبان خود ارسال کنید، برای آن‌ها جالب نخواهد بود. یک فیلم کوتاه، یک اینفوگرافیک ساده و یا یک مقاله مختصر چیزی است که به احتمال زیاد ویروسی می‌شود. زمانی که مخاطبان شما از طریق بازاریابی ویروسی زیاد شد، شما می‌توانید اطلاعات اضافی را به آن‌ها بدهید.

 

6) راه‌اندازی کمپین

برنامه‌ریزی برای کمپین ویروسی شما فقط گام اول است. بعد از آن‌که شما برنامه‌ریزی کردید، باید برای این‌که ویروسی شود آن را به درستی راه‌اندازی کنید.

برای راه‌اندازی کمپین ویروسی خود شروع به شناخت مخاطبان خود بکنید. اگر آن‌ها افرادی آنلاین باشند، از رسانه‌های اجتماعی آن‌ها بازدید کنید. این بهترین زمان است که کمپین خود را راه‌اندازی کنید و آن را در سراسر سایت‌های بازاریابی اجتماعی خود گسترش دهید و دنبال‌کنندگان خود را تشویق کنید تا آن را به اشتراک بگذارند.

 

7) برای ویروسی شدن کمپین‌تان اصرار نکنید.

کمپین‌های خود را در زمان استراتژیک و با یادآوری متوسط به مخاطبان ادامه بدهید و سپس خواهید دید که چه اتفاقی خواهد افتاد. با اصرار زیاد به مخاطبان هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

به یاد داشته باشید که هدف از کمپین‌های بازاریابی ویروسی دارای دو لایه است. اول، افزایش قرار گرفتن برند در معرض دید و دوم بهبود رابطه‌ی خود با مخاطبان موجود و دادن چیزهای باارزش به آن‌ها. اگر شما بتوانید این دو هدف را در نظر داشته باشید، شما می‌توانید یک کمپین موفق ایجاد کنید که به احتمال زیاد ویروسی خواهد شد.

منبع :

http://www.ibazaryabi.com/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D9%88%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C/#more-9948