هر کسب و کاری در بستر یک جامعه انسانی متولد می شود و به رشد و بلوغ می رسد و در نهایت می میرد ولی اگر بتواند خودش را با جامعه انسانی و نیازهایش مطابقت دهد دیرتر به سمت مرگ حرکت خواهد کرد. این نیاز ها و خواسته های در حال تغییر جامعه انسانی خودش را به شکل های گوناگونی نمایش می‌دهد و اصطلاحا به آنها “روند” یا Trend گفته می شود.این هنر مدیران ارشد شرکت ها و کسب و کارها است که بتوانند زودتر از همه روندها را تشخیص دهند و بتوانند همگام با موج اصلی یک روند به جلو حرکت کنند. در واقع روند مانند یک موج عمل می کند قبل از اینکه نقطه اوج یک موج به ساحل برسد ابتدا ریزموج های آن که همان روند ها هستند از راه می رسند و هشدار موج اصلی را می دهند. روندها در همه جنبه های کسب وکار اثر می گذارد به عنوان مثال “بهترین نوع تبلیغات آن است که به تقویت روند های بازاریابی موجود بپردازد نه اینکه سعی در ایجاد روند جدید داشته باشد”.

برای تشخیص روندها راه های مختلفی وجود دارد که در این مطلب به مرور آنها می پردازم

 1)عضویت و پیگیری روزنامه ها و مجلات :

متاسفانه در کشورمان مجلات و روزنامه هایی که به صورت اختصاصی فضای کسب وکار ایران را رصد کنند و اخبار به روز را منعکس کنند چندان وجود ندارد ولی می توانید روزنامه دنیای اقتصاد را به عنوان یک روزنامه مهم که اخبار اقتصادی خوبی را منعکس می کند دنبال کنید. مجله گزیده مدیریت و تدبیر و مجله توسعه مهندسی بازار نیز مجلات خوبی برای دنبال کردن هستند. از بین مجلات خارجی نیز می توانید مجله INC و FORBES  و InformationWeek نیز دو نمونه از مجلات خارجی هستند که به صورت آنلاین هم در دسترس هستند و منبع خوبی برای پیگیری اخبار کسب و کار خارجی هستند. روزنامه های خارجی مانند Wall Street Journal هم می توان کمک کننده باشد. علاوه بر این ها مجلات محلی منطقه خود را نیز مرور کنید و دست کم نگیرید، ممکن است خبر افتتاح یک کارخانه کوچک در شهرتان خبر از وجود یک روند جدید به شما بدهد و بتوانید قبل از همه عکس العمل مناسبی نشان دهید.

2)از خبرخوان ها استفاده کنید

خبرخوان های نرم افزارهای مبتنی بر وب هستند و به شما در دسترسی به موضوعات و سایت های مورد نظرتان کمک می کنند، با اندکی جستجو در اینترنت می توانید از نحوه دقیق کار خبر خوان ها که با اصلاح RSS READER هم خوانده می شوند مطلع شوید، یکی از معروف ترین خبر خوان ها FEEDLY هست که محبوبیت زیادی دارد.

خبر خوان ها هم نسخه های نرم افزاری برای گوشی ها و هم نسخه های آنلاین و دسکتاپ دارند که کار با آنها را راحت کرده است.

3)وبلاگ بخوانید

وبلاگ ها منبع خوبی برای اخبار به روز نیستند ولی منبع بسیار خوبی برای اطلاع از تفکرات حاکم بر ذهن افراد هستند، وبلاگ های مرتبط با حوزه خود را شناسایی کنید و دائما مطالب آنها را زیر نظر بگیرید، نویسندگان وبلاگ ها معمولا افراد به روزی هستند که تاثیر زیادی بر خواننده ها دارند و می توانند خودشان روندساز باشند. ممکن است پس از مدتی به قدرت وبلاگ نویسی به قدری پی ببرید که خودتان شروع به وبلاگ نویسی و روند سازی کنید.

4)گاهی تلویزیون و رادیو را دنبال کنید

با وجود گزینشی بودن اخبار تلویزیون و رادیو می توان از آنها به عنوان منبع اخبار رسمی و صحیح استفاده کرد، خبرنگارانی که برای این نوع رسانه ها اخبار تهیه می کنند به عنوان رصدکنندگان روندها عمل می کنند و معمولا اخبار صحیحی راگزارش می کنند. شبکه خبر و بخش اقتصادی اخبار و همچنین شبکه بازار می تواند کمک خوبی برای شما باشد، رادیو اقتصاد هم گزینه خوبی برای گوش دادن در هنگام رانندگی است. از پادکست ها هم که رادیوهای اینترنتی هستند غافل نباشید، پادکست بی نام یکی از این نمونه هاست که برای افرادی که در حوزه وب و تکنولوژی و استارت آپ ها فعالیت دارند مفید است.

5)از امکانات شناسایی روند کمک بگیرید

روندها در فضای مجازی راحت تر قابل شناسایی هستند و برای همین امکانات زیادی برای شناسایی این روندها تهیه شده است یکی از معروفترین این امکانات گوگل ترند است که می توانید با جستجوی کلمات مختلف آمار دقیقی از روندهای شکل گرفته در پیرامون آن کلمه کلیدی مطلع شوید، سایت های مختلف دیگری نیز وجود دارند که محبوب ترین کلمات کلیدی هر روز را نمایش می دهند.

همچنین می توانید از Google alert برای اطلاع از آخرین مطالب آپلود شده در مورد یک موضوع مرتبط با کسب وکار خود بر روی اینترنت استفاده کنید.

در نهایت می توان توصیه کرد که دائما گوش به زنگ باشید و روندها را جدی بگیرید، عدم توجه به روندها می تواند به نابودی کسب و کار شما منجر شود، بی توجهی نوکیا به روند تغییر سلایق استفاده کنندگان گوشی های همراه منجر به شکست بزرگی برای نوکیا شد. این اتفاق در مقیاس کوچک تر می تواند برای هر کسب وکاری اتفاق بیافتد.

شما هم پیشنهادات و تجربیات خود را در مورد شناسایی و توجه به روند ها با خوانندگان در میان بگذارید.

منبع :

http://www.ibazaryabi.com/%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%AC%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AF/#more-9573