عمو یادگار ظاهرا دیگه رفته تو غار و نوه اش را فرستاده تا برای شرکت ایران رادیاتور تبلیغ کند، اینکه عمویادگار چه کسی است چندان معلوم نیست و به جز یک شعر از شاملو و یک فیلم سینمایی و یک کتاب داستان کودکانه چیز زیادی نمیتوان در مورد عمویادگار پیدا کرد، اما عمویادگار هر کسی که باشد در خاطره همه افرادی که در سنین بالای 20 سال هستند به عنوان کاراکتر اصلی شرکت ایران رادیاتور به خوبی نقش بسته و تثبیت شده است.

حرفه ای بودن عمویادگار در حوزه تبلیغ باعث شده است که نوه او نیز بتواند حرفه ای عمل کند و دوباره به عنوان یک کاراکتر جدید وارد میدان شود و نام ایران رادیاتور را در خاطر ایرانیان زنده کند.

نوه عمویادگار که در قالب کمپین ” پشتم گرمه” ظاهر شده است شخصیتی انیمیشنی است که در ایام داغ جام جهانی 2014 و در میان بازی های حساس فوتبال ناگهان ظاهر شد و داغ شدن بازی های لیگ جهانی والیبال به عزیز شدنش کمک کرد.

 

این تبلیغ در عین ایراداتی که به آن وارد است توانسته با زمانبندی پخش بسیار عالی و استفاده ترکیبی از حس نوستالژی و موزیک شاد و شخصیت جذاب کارتونی خرس در کمپینی که به نظر به قصد ری برندینگ ایران رادیاتور تهیه شده، موفق عمل کند.

شعر ” پشتم گرمه” توسط یکی از بهترین بازیگران طنز ایران یعنی “سیامک انصاری” نوشته شده و همین امر در معروف شدن این شعر تاثیر زیادی گذاشته است، در حالی که اگر همین شعر توسط فرد غیر معروفی نوشته می شد شاید کمی از قدرت آن کاسته می شد. استفاده به جا از اصطلاح معروف” گرم بودن پشت” و ایده استفاده از پکیج به شکل کوله پشتی هم توانسته به خوبی تصویر و متن را با هم هماهنگ کند و تاثیر حداکثری خود را بر روی مخاطب بگذارد. ایران رادیاتور هم بر همین اساس شعار اصلی خود را “به ما دلگرم باشید” انتخاب کرده که هر چند با شعار کمپین کمی تفاوت دارد ولی نمی توان ایراد زیادی به آن وارد دانست.

ریتم جذاب موسیقی و استفاده بسیار حرفه ای از تکنیک “تکرار” و استفاده از کلمات مثبتی مثل ” سرحال، شاد، کوک بودن کیف، لم دادن ” کمک بسیار زیادی در ماندگاری بیشتر شعار “پشتم گرمه” در ذهن ها داشته است.

با وجود این جوانب مثبت بعضی نکات منفی حرفه ای متعددی در این تبلیغ به چشم می خورد.

یکی از نکات منفی استفاده از کاراکتر تقریبا تکراری خرس عروسکی است که ظاهری مشابه با کاراکترهای کارتونی خارجی مثل TEDDY BEAR دارد، این کاراکتر می‌توانست با کمی خلاقیت بیشتر متفاوت تر ساخته شود تا هویت مستقل‌تری پیدا کند.

نکته بعدی استفاده از موسیقی متن کپی شده از یک آهنگ معروف انگلیسی به نام ” All Eyez on Me” است که این شبهه را در ذهن می آورد که آژانس سازنده این تبلیغ سعی کرده با کمترین هزینه این تبلیغ را بسازد.

نکته منفی دیگری که می توان به این تبلیغ وارد کرد عدم تطابق صدای خرس با سن خرس دانست، نوه عمو یادگار اصولا نباید سن زیادی داشته باشد و انتخاب یک صدای کاملا مردانه  برای نوه عمو یادگار غیر منطقی به نظرمی‌رسد.

نکته دیگری که یک خطای بسیار بزرگ محسوب می شود در یکی از صحنه های تبلیغ اتفاق می‌افتد که خرس در حال اسکی کردن است ولی پکیج شوفاژ دیواری همراهش نیست در حالی که در بقیه صحنه ها پکیج همراه اوست و این یعنی در همه حالات پشت خرس قصه ما گرم نیست.

استفاده از ورزش های غیر بومی مانند اسکی روی یخ و سورتمه سواری که مخاطب ایرانی حس نزدیکی چندانی با آنها ندارد، بی مورد و غیر حرفه ای به نظر می‌رسد، به جای این نوع ورزش های زمستانی غیر ایرانی بهتر بود از تفریحات هیجان انگیز دیگری مثل تیوب سواری یا برف بازی استفاده شود.

در استفاده از ورزش های دیگر مثل والیبال و فوتبال خوب عمل شده هر چند به نظر می رسد از کلیپ های آماده استفاده شده و در بازی والیبال به نظر می رسد تیمی که خرس در آن بازی می کند تیم ایران نیست.

با وجود همه نکات منفی ذکر شده باید این را هم در نظر داشته باشیم از دید مخاطب معمولی این نکات چندان به چشم نمی آیند و اهمیت زیادی هم ندارند، آنچه مهم است تاثیری است که این تبلیغ در ذهن مخاطبان گذاشته است که نشان از موفقیت آن دارد. البته باید در نظر داشت که ” پشتم گرمه” یک کمپین است، نه فقط یک تبلیغ تلویزیونی، بعد از آنکه کلیپ تلویزیونی آن در اوج مسابقات جام جهانی توانست خود را معرفی کند نوبت به تبلیغات رادیویی و سپس تبلیغات محیطی رسیده است و این  روزها شاهد بنرهای این تبلیغ در سطح شهرها هستیم که مرحله تثبیت کمپین را به عهده گرفته اند و نوه عمو یادگار توانسته است با جنب وجوش خودش حداقل پشت مدیران ایران رادیاتور را به این کمپین گرم کند.

نظر شما در مورد این کمپین چیست؟ آیا شما هم آن را یک کمپین موفق می‌دانید؟ نکات مثبت و منفی آن از نظر شما چیست؟

 

منبع:

http://www.ibazaryabi.com/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%88%D9%87-%D8%B9%D9%85%D9%88%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D8%B1/#more-9482