یکی از مراحل مهم مدیریت هر سازمانی بررسی و شناخت متغیرهای محیط خارجی سازمان است و اثرات گستردهای بر کسبوکارها دارد. تغییراتی که در محیط به وجود میآید منجر به ایجاد فرصتها و تهدیداتی میشوند که شناخت آنها مطمئنا تاثیر بهسزایی بر کسبوکار خواهند داشت.
مدلهایی که برای شناخت محیط خارجی وجود دارند عبارتند از:
تجزیه و تحلیلPEST ابزاری است که به شما کمک میکند تا محیط خارجی کسبوکار
خود را از لحاظ سیاسی(Political)، اقتصادی(Economic)،
اجتماعی(Sociocultural) و تکنولوژیکی(Technological) بررسی کنید و درک
بهتری از محیط خارجی کسبوکارتان داشته باشید.
تجزیه و تحلیل PESTEL ابزاری که کمک خواهد کرد محیط خارجی کسبوکار خود را
از لحاظ سیاسی(Political)، اقتصادی(Economic)، اجتماعی(Sociocultural) و
تکنولوژیکی(Technological)، محیط زیست(Environmental)، قانونی(Political)
بررسی کنید.
تجزیه و تحلیل SLEPT ابزاری که کمک میکند محیط خارجی کسبوکار را از لحاظ
اجتماعی(Societal)، Legal(حقوقی)، Economic(اقتصادی)، Political(سیاسی)،
Technological(تکنولوژیکی) بررسی کنید.
تجزیه و تحلیل STEP ابزاری که کمک میکند کسبوکارتان را از لحاظ جامعه
(Society)، تکنولوژیکی(Technological)، اقتصادی(Economic) و
سیاسی(Political) بررسی کنید.
همهی این مدلها تقریبا یکسان هستند و در ادامه به تشریح مدل PESTEL میپردازیم.
سیاسی:
بررسی فضای سیاسی حول محور دولت فعلی در یک کشور خاص که ما در آن تولید و
یا تجارت انجام میدهیم، سیاستهایی که از سوی دولتها تعیین میشوند
مطمئنا تاثیر فراوانی بر کسبوکار ما دارند. به عنوان مثال اگر دولت شما
سوسیالیستی است پس شاید مالیات بیشتر و یا سرمایهگذاری در بخش دولتی وجود
داشته باشد. اگر دولت شما محافظهکار جمهوریخواه است مالیات کمتر است و
اغلب بخش دولتی کوچکتر است.
اقتصادی:
محیط اقتصادی بر تمام شرکتهای تجاری تاثیر مستقیم دارد، بدیهی است که اگر
در حال بازاریابی باشید عناصر اقتصادی مختلفی وجود دارد که باید همهی
آنها را بررسی کنید. به ویژه شما باید به دنبال عناصری مانند این باشید که
کسبوکار شما از نظر چرخهی کسبوکار فعلی کجا قرار دارد و یا اینکه آیا
معاملات شما در یک رکود اقتصادی است یا نه؟
اجتماعی:
محیط اجتماعی فرهنگ و اجتماع یک کشور و جامعه را تجسم میکند و بر بازار
اثر میگذارد. برای بررسی عوامل اجتماعی در مورد رفتار مصرفکنندههای محیط
بدانید. برخی از نمونهها شامل تاثیر یادگیری، حافظه، احساس و ادراک،
انگیزه، شیوهی زندگی، نگرش و فرهنگ مصرفکننده است.
تکنولوژیکی:
عوامل تکنولوژیکی تاثیر چندبعدی بر کسبوکار دارند. اجازه دهید فقط در مورد
انواع فناوریهایی صحبت کنیم که هر روز با آنها سروکار داریم صحبت کنیم.
تلفنهای هوشمند ما را قادر میسازند که به اطلاعات و ارتباطات دسترسی فوری
داشته باشیم بدون توجه به اینکه کجا هستیم.
تکنولوژی فرآیندهای کسبوکاری را احاطه کرده است، بنابراین عوامل
تکنولوژیکی را بررسی کنید ببینید آیا تکنولوژیهای جدیدی وجود دارند که
بتوانند به کسبوکار شما کمک کنند؟ و غیره.
محیط زیست:
یک جنبش محیط زیستی که ممکن است بر کسبوکار، دولت و مردم تاثیر بگذارد.
عوامل اثرگذار زیستی مانند هوا، آب، انرژی و غیره را بررسی کنید و ببینید
آیا فرصتها و یا تهدیدات ناشی از محیط زیست وجود دارد یا نه؟
قانونی:
هنگامی که در خارج از کشور خود بازاریابی میکنید نیاز دارید که قوانین
محلی آنها را رعایت کنید. به عنوان مثال اتومبیلهای فروخته شده در اروپا
تمایل دارند که محرک در سمت چپ باشد اما مثلا در ژاپن در سمت راست است. این
یک نیاز محلی است. عوامل قانونی را در نظر بگیرید که مثلا روند
قانونگذاریها چه تاثیری بر کسبوکار شما خواهد داشت.
منبع :
http://www.ibazaryabi.com/%D9%85%D8%AF%D9%84-pestel/#more-8957