چابکی بازار (Market Agility)

واکنش های بازاریابی ( چابکی بازار ) در واقع پاسخ هایی هستند که شرکت ها به یکدیگر و به شکلی همسو به تغییر مکان پویای بازار و انتظار مشتری می دهند. این عمل، خود استانداردهای جدیدی ایجاد می کند و شرایط رقابت شرکت‌ ها در بازار را فراهم می کند.

چابکی بازار
خطوط هواپیمایی در جهان عموماً به فشار اقتصادی با کاهش قیمت بلیط و تعریف قیمت برای خدمات واکنش نشان می دهد.
تغییر جهت عملکرد از اعتبار و پرستیژ به حمل و نقل و پول گرفتن از مردم برای همه چیز حتی صندلی میلیاردها دلار برای آنها سود به همراه داشته و این کاری است که همه با هم انجام داده اند. همچنین، همانطور که مقاله “Fans hand Hollywood record cash” نشان می دهد، فیلم سازها با ایجاد سیستم های صوتی فوق العاده و سینمای سه بعدی و… سینما را دوباره به بهترین جا برای تماشای فیلم تبدیل کردند و باز هم همه باهم این کار را کردند.
هر دو صنف به دنبال تغییر در قوانین کلی بودند و این به معنی آن است که حال دیگر قواعد بازی تغییر کرده است و قواعد جدیدی بوجود آمده که خود استاندارد ها، انتظارات و رقبای جدیدی بوجود می آورد.

همانظور که فرانک دیز در مصاحبه Why this CMO loathes marketing plansاشاره کرده است، فشار روز افزونی بر دیدگاه چابکی وجود دارد. در واقع در این مصاحبه دیز فراتر از این ایده رفته است که “نقشه بازاریابی مرده است.” او با این جمله می خواهد بگوید که او واکنش با فکر و روشی اولویت بندی شده بر اساس مدارک را ترجیح می دهد. پند او چه بوده؟ “مثل یک دانشمند فکر کنید” فرضیه های جدید ایجاد کنید و راه های سریع برای آزماش ایده های نو بیابید. این دقبقاً همان جایی است که گذرگاه های جدیدی پدیدار خواهند شد.

بدون مواظبت دائم و واکنش های سریع، صنوف در خطر ابتلا به همگرایی و یا واگذاری خواهند بود. تولید کنندگان دوربین با فشار روز افزون تولید کنندگان موبایل روبرو هستند. اگر کل این صنعت به این فشار واکنش نشان ندهد کل این صنعت در خطر خواهد بود. پس یک توجه جمعی به این امر نیاز است.
وقتی یک بازی جدید در حال آغاز است تلویحا گفته می شود که ورود به بازار جدید بشکل ساده و معمولی پرستش یک خدای دروغین است و نو آوری محسوب نمی شود. عمل مذکور با بازار جدید معمولی برخورد می کند. سقوط در ارزش افزوده استانداردهای جدید بسرعت برند را در معرض جایگزینی قرار می دهد.
تولید کننده دوربین عکاسی یا باید برند و عرضه های خود را به شکل محرزی در صنف عکاسی مشخص نماید و یا سهم بازار را به بازیکنان دیگر بازار و یا عرضه کنندگان دیگر انواع دوربین در خارج بازار ببازد.

در بازار پر از تغییر همه تغییرات یکسان نیستند. بسیاری از تغییرات ممکن است بشکل رادیکال ظاهر شوند و از همه در بازار پیشی گیرند اما چیز قابل رقابتی را تغییر ندهند زیرا مزایایشان تغییر محسوسی نکرده است.
من تفاوت بین کنش و واکنش را بطور فزاینده ای این گونه دسته بندی می کنم: واکنش عملی است که هر کس برای تطبیق باید انجام دهد و کنش ها اعمالی هستند که هر برند باید انجام دهد تا اثبات کند که در مقابل دیگران ارزش بیشتری دارد.
کنش ها شاید با صدای بلندتری نسبت به کلام سخن بگویند و واکنش ها نیز به نوبه خود با کلام قضاوت می شوند. خود تغییر قهرمان داستان نیست بلکه ممکن است فرصتی باشد تا تغییر را غیر از آن چیزی که دیگران می پندارند به همه معرفی کنید و اگر تغییری که شما به همه معرفی می کنید یک کنش باشد، چیزی که خود کنش در باره شما می گوید همان قدر اهمیت دارد که مردم از آن به عنوان یک شیفت یا تغییر مکان در بازار انتظار دارند.

کنش ها و واکنش ها یک چیز مشترک دارند، هر دو در خدمت رشد و نمو بازاری هستند که شما در آن رقابت می کنید. آنها به ادراک مشتری از شما می افزایند. آنها به داستانی که باید تعریف کنید و مکالمه ای که باید داشته باشید می افزایند.

برند های بزرگ در هر تغییر این سه پرسش را می پرسند:
1) این کنش یا واکنش چه چیزی به مشتری در باره آنچه انتظار شنیدنش را دارد می گوید؟
2) در باره ما چه چیزی بیان می کند که در باره رقبایمان بیان نمی کند؟
3) درباره ما چه چیزی بیان می کند که سابقا بیان نکرده ایم.

منبع: brandingstrategyinsider.com
ترجمه: قاسم نظامی پور آذری

منبع :

http://ibazaryabi.com/%DA%86%D8%A7%D8%A8%DA%A9%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1/