بازاریابی / چرخه عمر محصول

در این مقاله چرخه عمر محصول که برای اولین بار توسط تئودور لویت در بازاریابی مطرح شد را شرح خواهیم داد. به عقیده وی همه متخصصین بازاریابی و فعالان این حوزه می بایست با مفهوم چرخه عمر محصول آشنا باشند.


این مفهوم، فروش، سود، موقعیت مشتریان و همچنین رقبا را شرح می دهد و شامل چهار مرحله است: معرفی، رشد، بلوغ و افول

چرخه عمر محصول
معرفی
در این مرحله، ابتدا محصول به بازار معرفی می شود و برای بازکردن جای پای آن در بازار تلاش می شود. در این مرحله، فروش به کندی صورت می گیرد و رشد زیادی نخواهد داشت و رقابت در این مرحله خیلی جدی نیست.
مشتریان اولیه ی محصول، معمولاً کسانی هستند که تمایل به ریسک دارند و ترجیح می دهند در استفاده از محصولات جدید پیشتاز باشند. در این مرحله اغلب حاشیه سود بسیار پایین است و در برخی موارد کسب و کار ممکن است دچار ضرر شود.

رشد
این مرحله زمانی است که محصول به خوبی در بازار پذیرفته شده و فروش افزایش یافته است. در این دوره فروش محصول دارای نرخ رشد افزایشی است.

بلوغ
در اواخر دوره ی رشد، سود حاصله از فروش، شروع به کاهش می کند. در این مرحله میزان فروش هنوز رو به رشد است اما نرخ محصول دائماً در حال کاهش است. این مرحله را مرحله بلوغ محصول می نامند.

افول
پس از مرحله ی بلوغ، هنگامی که اکثر مشتریان بازار هدف، محصول را خریداری کرده اند، مرحله ی افوب محصول آغاز می شود.

بر طبق این نظریه لویت، در مرحله ی معرفی، تمام تمرکز می بایست بر روی افزایش تقاضا از سمت مشتری گذاشته شود. توجه داشته باشید که طول عمر محصول به طبیعت و ساختار محصول بستگی دارد. بعنوان مثال یک محصول تکنولوژیک مثل گوشی های هوشمند و یا تلویزیون های هوشمند و باریک امروزی چرخه عمر کمتری نسبت به محصولات قدیمی دارند به این دلیل که معمولاً خیلی زود تکنولوژی ها و محصولات جدید جایگزین آن می شوند. در مرحله ی رشد، میزان فروش و استفاده از محصول به سرعت افزایش می یابد. در این مرحله رقبا وارد بازار شده، و تمایز بین نام های تجاری ( برند ) مختلف بیشتر می شود و همه تلاش های بازاریابی، سعی بر این دارند که مشتری را به انتخاب نام تجاری مورد نظر خود ترغیب کنند. در مرحله ی بلوغ، بازار از محصول اشباع می شود و در این مرحله، رقابت بر سر قیمت بسیار شدید است. تفاوت کالاها به خوبی محسوس و تلاش برای ارائه ی خدمت به مشتری بیشتر می شود. در مرحله ی افول، مقدار اندکی از عرضه کنندگان محصول در بازار باقی می مانند و بسیاری دیگر از بازار محو می شوند.

لویت معتقد است که مدیران باید سعی کنند تا چرخه ی محصول مورد نظر خود را پیش بینی کنند، اگرچه که پیش بینی چرخه عمر محصول کاری دشوار باشد. توجه به مفهوم چرخه ی عمر محصول موجب می شود که بازاریابان، شرایط بازار را بهتر درک نمایند و با دید بازتری برنامه های بازاریابی استراتژیک خود را به پیش ببرند.

پیشنهاد می کنم مقاله انسجام تبلیغات با مرحله رشد کالا را که کاری از دوست خوبم سرکار خانم رنجبری پور می باشد را مطالعه فرمایید.

نویسنده: مسعود محمدی
منبع: کتاب نخبگان در بازاریابی – انتشارات سیته

منبع :

http://ibazaryabi.com/%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%a7%d8%a8%db%8c-%da%86%d8%b1%d8%ae%d9%87-%d8%b9%d9%85%d8%b1-%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84/