اینستاگرام نرم افزاری بر بستر موبایل است که برای به اشتراک گذاری تصاویر توسط کاربران تولید شده است و به صورت شبکه اجتماعی عمل می­کند. شما از طریق اینستاگرام می توانید تصاویر مورد علاقه خود را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید و با آنها ارتباط داشته باشید. علاوه بر این، اینستاگرام مکان مناسبی برای برندهای مختلف در جهت برقراری ارتباط با مشتریان و علاقمندان است و برندهای معتبر دنیا از این شبکه اجتماعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده می­کنند.

ثبت نام در اینستاگرام بسیار ساده است و کافی است که نرم افزار آن را بر روی گوشی موبایل خود نصب کنید و سپس عملیات فعالسازی ایمیل را انجام دهید، در واقع برای ساخت حساب کاربری در اینستاگرام شما تنها به یک ایمیل فعال نیاز دارید. نرم افزار اینستاگرام را می­توانید از طریق گوگل پلی، بازار و... بر روی موبایل خود نصب کنید.

اینستاگرام در حال حاضر بیشترین رشد را نسبت به سایر شبکه­ های اجتماعی در دنیا دارد و چند ماه قبل توانست تعداد کاربران خود را به بیش از 300 میلیون کاربر فعال برساند و از شبکه اجتماعی توئیتر پیشی بگیرد، اینستاگرام پس از فیسبوک، گوگل+ و یوتیوب در مقام چهارم دنیا از نظر تعداد کاربر قرار دارد. برخی از آمارها و اطلاعات جالب بدست آمده در مورد اینستاگرام عبارتند از:

  • 90% کاربران اینستاگرام کمتر از 35 سال سن دارند
  • 70% کاربران اینستاگرام در خارج از آمریکا قرار دارند
  • به طور متوسط هر کاربر در ماه 257 دقیقه در اینستاگرام وقت می گذراند
  • روزانه بیش از 70 میلیون تصویر در اینستاگرام آپلود می­شود
  • بیش از 70% کاربران اینستاگرام هر روز در آن لاگین می­کنند
  • استفاده از هشتگ­ها در اینستاگرام بازدهی بسیار بالاتری نسبت به سایر شبکه­های اجتماعی دارد

اطلاعات فوق می­تواند برای هر بازاریاب اینترنتی جذابیت داشته باشد. محصولات عمومی مانند کیف، لباس، کفش، مانتو، عطر، محصولات هنری و... فروش بسیار بالایی در اینستاگرام دارند و همچنین خدمات عمومی مانند خدمات پزشکی، ورزشی، زیبایی و... نیز طرفداران زیادی دارند و صفحاتی که در این زمینه ها کار می­کنند فروش بسیار مناسبی در اینستاگرام ایجاد کرده­اند.

با وجود اینکه اینستاگرام بازار بسیاری مناسبی برای فروش محصولات است، اما بسیاری از افرادی که در آن فعالیت می­کنند با تکنیکهای بازاریابی در اینستاگرام آشنا نیستند، به عنوان مثال یکی از اشتباهات بزرگی که انجام می­شود این است که صاحبان کسب و کار، مخاطب هدف خود را مشخص نمی­کنند و مطالبی که منتشر می­کنند ارتباط زیادی به مخاطب هدف ندارد. به عنوان مثال، با تصور اینکه مطالب طنز جذابیت بیشتری دارد در حساب کاربری تجاری خود اقدام به انتشار مطالب نامرتبط می­کنند و این موضوع نه تنها برای آنها مفید نیست بلکه به برند آنها نیز لطمه می­زند.

استفاده از تکنیکهای تولید رسانه­های اجتماعی و روش­های بازاریابی ویروسی در اینستاگرام می­تواند کمک بسیار زیادی به رشد برند و همچنین فروش محصولات شما بکند. قبل از اینکه فعالیت خود را بر روی اینستاگرام شروع کنید ممکن است موضوعاتی از قبیل موارد زیر  برای شما اهمیت پیدا کنند:

  • چه محتوایی باید تولید کرد تا برای مخاطب هدف جذاب باشد و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارد؟
  • چگونه می­توانیم کلمات پرطرفدار را پیدا کرده و بر اساس آنها هشتگ­های خود را انتخاب کنیم؟
  • با استفاده از چه روش­هایی می­توانیم تعداد دنبال­کنندگان حساب کاربری خود در اینستاگرام را افزایش دهیم؟
  • از چه روش­هایی استفاده کنیم تا تصاویر صفحات ما لایک بیشتری بگیرند؟
  • از چه ابزارهایی استفاده کنیم تا بتوانیم تصاویر جذابتری در حساب کاربری خود قرار دهیم؟
  • چگونه می­توانیم آمار مربوط به حساب کاربری خود را داشته باشیم و مطالب جذاب را پیدا کنیم؟
  •  چه تصاویری جذابیت بیشتری دارند و چگونه می­توانیم برای برند خود هویت ایجاد کنیم؟
  • در چه ساعاتی از شبانه­روز بهتر است مطالب خود را بگذاریم تا بازدیدبیشتری داشته باشند؟
  • مردم معمولا به چه مطالبی علاقه دارند؟
  • چگونه می­توانیم بین شبکه­های اجتماعی مختلف و وب سایت خودم ارتباط برقرار کنم؟



منبع :رضا شیرازی