گزارش کارآموزی شرکت هنگام طراحان نواندیش در 65 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی کارآموزی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 52 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 65
گزارش کارآموزی شرکت هنگام طراحان نواندیش

فروشنده فایل

کد کاربری 1280
کاربر
 
 

گزارش کارآموزی شرکت هنگام طراحان نواندیش در 65 صفحه ورد قابل ویرایش




فهرست

پیشینه تبلیغات تجاری در ایران

طرح های تبلیغاتی در روزنامه ها و مجلات

بررسی‌‌های تبلیغاتی در کشور

وسائل تبلیغاتی دیگر

بررسی مشاغل صنعت تبلیغات و ویژگیهای آنها

فرم واطلاعات اساسنامه شرکت

فرم صورتجلسه

طبقه بندی شرکت از لحاظ حسابداری

چرخه حسابداری

تجزیه و تحلیل و ثبت معاملات

دفاتر حسابداری

سند حسابداری

ثبت فعالیتهای مالی در سند حسابداری

ترازآمایشی

اصلاحات

انواع حسابها

گزارشهای مالی میان دوره ای

نحوه ارائه اطلاعات در صورتهای مالی

ویژگیهای صورتهای مالی

اجزای صورتهای مالی

یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی

صورتهای عملکرد مالی

صورت جریان وجوه نقد

انعطاف پذیری مالی

آشنایی با سیستم حسابداری همکاران سیستم




پیشینه تبلیغات تجاری در ایران

سالهای 1327 تا 1334

در این قسمت به مرور مهمترین وقایع تبلیغات تجاری بین سالهای 1327 تا 1334 می‌پردازیم.

پیشرفت های حرفه تبلیغات در این دوره شش ساله بی نهایت ناچیز بود و بیلان این پیشرفت به شرح زیر عنوان شده است:

" تهیه اسلاید و نمایش آن که خصوصاً در سینماها اوج گرفت. در طرحهای اسلاید که در ابتدا فقط متن تبلیغاتی را تشکیل می داد تصاویر ساده نیز وارد شد. نقاش های مؤسسات تبلیغاتی طرح اسلاید را روی کاغذ سفید با مرکب نقاشی می‌کردند و عکاسخانه‌ای که در خیابان سپه نزدیک چهارراه حسن آباد قرار داشت این طرحها را روی شیشه‌های مربع به سایز 6×6 سانتیمتر چاپ می‌کرد و چنانچه مشتری اسلاید رنگی سفارش می‌داد پس از چاپ طرح روی شیشه، نقاش مؤسسه تبلیغاتی شروع به رنگ آمیزی می‌کرد. این شیشه در محل نمایش اسلاید که جداگانه در اطاق نمایش سینما نصب شده بود قرار می‌گرفت و قبل از شروع فیلم سینمایی روی پرده سینما منعکس می شد. در این دوره جز این تکنیک ساده تکنیک دیگری معمول نبود. "

از سال 1332 تا مدتها بعد تنها تغییری که در نمایش اسلایدهای سینمایی به چشم می‌خورد ، ناطق کردن نمایش اسلایدها بود. بدین ترتیب که گفتاری بین 15 تا 20 ثانیه برای هر اسلاید روی نوار ضبط می‌گردید و متصدی نمایش همزمان با پخش گفتار هر اسلاید، نمایش همان اسلاید را نیز شروع می‌کرد.



طرح های تبلیغاتی در روزنامه ها و مجلات

در فاصله بین سالهای 1327 تا 1334 تغییرات قابل توجهی در طرح‌های تبلیغاتی و در نشریات صورت گرفت. در این فاصله شرکتهای وارداتی بزرگی شروع به کار کردند و شرکتهای مختلط ایرانی و اروپایی و آمریکایی در تهران یکی پس از دیگری تاسیس شدند. فرودگاه مهرآباد دارای تجهیزات مخصوص یک فرودگاه بین‌المللی شد و شرکتهای بزرگ هواپیمایی فعالیت‌های پرواز از فراز ایران و استفاده از فرودگاه مهرآباد را آغاز نمودند و همزمان برای جلب مسافرین ایرانی تبلیغات وسیعی را اجرا کردند.

در این دوره هنوز فعالیتهای تولیدی چندان رونق نیافته بود و واردات ، حرفه‌ اصلی بازرگانان ایرانی را تشکیل می‌داد. شرکتهای تولیدکننده خارجی برای تصاحب بازار ایران بودجه‌های قابل ملاحظه‌ای را مستقیماً از طریق مؤسسات تبلیغاتی بین المللی یا توسط نماینده‌های محلی صرف تبلیغات می‌کردند، تبلیغات تجاری در این دوره رنگ خارجی داشت و جز در چند مورد محدود هیچ فکر و طرح ملی و ایرانی دیده نمی‌شد. بدین جهت حرفه تبلیغات حرفه‌ای آسان و بدون نیاز به اطلاعات فنی لازم بود. هرکس می‌توانست با در دست داشتن یک یا چند آگهی دهنده، مؤسسه تبلیغاتی دایر کند و نیز می‌توانست از دستمزدی که بطور کارمزد و به آسانی به دست می‌آورد به این حرفه توسعه دهد.

در این دوره چند مؤسسه تبلیغاتی با سابقه که قبلاً به وجود آمده بودند توسعه یافتند و در حدود 50 مؤسسه تبلیغاتی جدید نیز پا به عرصه وجود گذاردند. همچنین در این دوران جراید بزرگ‌تری رسانه تبلیغات قرار گرفتند و به از آنجاکه فیلمهای کوتاه مدت سیاه و سفید یا رنگی ممکن و با صرفه نبود و امکان خرج بودجه‌های بیشتر در سینماها وجود نداشت بدین جهت حدود 70 درصد بودجه طرح‌های تبلیغاتی در جراید و بخصوص در روزنامه‌های اطلاعات و کیهان خرج می‌شد.

یکی از قدیمی‌ترین آگهی‌های ایران که با شعر و تصویر در جراید درج می‌شد مربوط بود به نوعی قرص مسکن به نام “حب دکتر راس” شعر مذکور چنین بود:

آدمی بودی که خوردی لوبیا لوبیا بود به دهانش زولبیا

بعد از آن درد دل و اشکم گرفت شکمش درد و دلش بلغم گرفت

به این ترتیب اشعار مختلف بیش از هر کشور دیگری در متون موسیقی و در آگهی‌های بازرگانی ایران در آن روزگار جا گرفته بود و هر روز نقش تازه‌ای را به عهده می‌گرفت.

بررسی‌‌های تبلیغاتی در کشور

در فاصله بین سالهای 1327 تا 1334 چند بررسی تبلیغاتی نسبت به بازار ایران توسط تولیدکنندگان خارجی به عمل آمد و برای اولین بار ظرفیت بازار ایران در مورد لوازم بهداشتی و آرایشی تا حدودی با ارقام مشخص گردید. شرکت‌های مختلط ایرانی و خارجی که در این دوره پایه‌گذاری شده بودند درصدد سرازیر کردن انواع لوازم آرایشی و پودرهای لباسشوئی ساخت خارج در بازار ایران بودند و اطلاع بر قدرت جذب بازار ایران مهمترین کاری بود که می‌بایست قبلاً انجام شود.

در این دوره روش مراجعه به فروشندگان برای جمع‌آوری آمار فروش، مراجعه به منازل، جمع‌آوری نشریات و خواست‌های مصرف‌کنندگان رونق گرفت. در این راستا در شرکت‌های بازرگانی دائره بررسی بازار در کنار دائره فروش تأسیس شد و شروع به فعالیت کرد. چند شرکت بازرگانی مهم کم‌کم شروع به تهیه آمار فروش و شناسنامه برای فروشگاه‌های تهران و مراکز استان‌ها کردند و پایه یک مرکز فعال توزیع پخش محصول را پی‌ریزی نمودند.

وسائل تبلیغاتی دیگر

در این دوره اطلاع بر اهمیت فروشگاه‌ها و تأثیری که فروشنده‌ها و فروشگاه‌ها در ازدیاد فروش داشتند موجب شد که تهیه پلاکاردهای رنگی برای نصب در داخل فروشگاه‌ها و مراکز عمومی و همچنین تهیه انواع وسائل ثابت تبلیغاتی برای نصب در ویترین مغازه‌ها رونق گیرد. این قبیل وسایل اکثرأ در خارج از کشور تهیه می‌شد زیرا در ایران هنوز صنعت تهیه گراور رنگی و چاپ تکامل‌نیافته بود و شرکت‌های تبلیغاتی از عهده تهیه کارهای جالب رنگی برنمی‌آمدند.

در این دوره تابلوهای فلزی کم و بیش تهیه می‌شد، از این تابلوها برای نصب در سردر مغازه‌ها و روی دیوارها استفاده می‌شد، همچنین از نوع بزرگ تابلوها برای نصب در کنار جاده‌ها استفاده می‌گردید و برای اولین بار تبلیغات به شکل همه‌جانبه پی‌ریزی ‌شد.

آثاری از تولد نوزادی که بعدها خیابان‌ها را پر کرد بوجود آمد. این آثار تابلوهای نئون بود که در این دوره در شکل کاملاً ابتدائی خود دیده می‌شد، تنها یک یا دو کارخانه با تهیه تابلوهای نئون فعالیت خود را آغاز می‌کردند و می‌رفت که این وسیله جالب تبلیغاتی تدریجاً شکل گیرد و رشد کند.

شروع به تهیه کاتالوگ و بروشورهای تبلیغاتی نیز یکی دیگر از پدیده‌های این دوره است. به خصوص واردکنندگان لوازم آرایشی ضمن کالاهای وارداتی تعداد زیادی کاتالوگ و بروشور نیز وارد ایران کردند که در ابتدا فقط آدرس واردکننده روی آن چاپ می‌شد، ولی بعدها متن بروشورها و کاتالوگ‌ها نیز به فارسی برگردانیده ‌شد و به صورت یک وسیله کاملاً فارسی و قابل استفاده برای مصرف‌کنندگان ایرانی درآمد.

همچنین کاتالوگ‌های شرکتهای واردکننده اتومبیل از جمله مهمترین و نفیس‌ترین کاتالوگ‌ها بودند و بروشورهای واردکنندگان لوازم آرایشی زیباترین نوع بروشورها را تشکیل می‌دادند.

بررسی مشاغل صنعت تبلیغات و ویژگیهای آنها

صنعت تبلیغات از تنوع زیادی از مشاغل برخوردار است. شاید متنوع‌ترین مشاغل تبلیغات را در مؤسسات تبلیغاتی بتوان یافت. دیوید اگیلوی که از افراد بنام صنعت تبلیغات به شمار می‌آید در کتاب (Ogilvy on Advertising) که انتشارات مبلغان آنرا تحت عنوان "رازهای تبلیغات" ترجمه و چاپ نموده است به بررسی مشاغل مختلف تبلیغات و ویژگیهای لازم برای هریک پرداخته است که در ادامه توضیح داده می‌شود.

آگهی نویسان

شاید آگهی‌نویسان ییش از دیگران در مؤسسات تبلیغاتی به چشم نیایند. اما آنها مهمترین افراد به شمار می‌آیند. یک آگهی نویس موفق، نشانه‌هایی بدین شرح دارد:

1- کنجکاوی شدید درباره محصولات، مردم و تبلیغات

2- حس طنز

3- عادت به سختکوشی

4- توانایی بصری

5- آرزوی نوشتن یک برنامه تبلیغاتی، بهتر از تمامی آنچه تا کنون نوشته شده است.

"ویلیام مینارد" از بنگاه بیتز می‌گوید: "اکثر آگهی‌نویسان خوب، به دو دسته تقسیم می‌شوند: شاعران و قاتلان. شاعران، آگهی را مقصود و انتهای کار می‌دانند. قاتلان، آنرا وسیله‌ای برای رسیدن به مقصود می‌بینند." اگر شما، هم قاتل و هم شاعر باشید، موفق می‌شوید.

مدیر هنری

این شغل به داشتن اطلاعات کافی در زمینه فیلم‌سازی، صفحه‌بندی، عکاسی و چاپ نیاز دارد. ضمن اینکه داشتن ذوق هنری نیز در این شغل از اهمیت بالایی برخوردار است. در گذشته مدیران هنری در خدمت آگهی نویسان بودند ولی در جهان امروز، جایگاه بالاتری به دست آورده‌اند تا آنجا که برخی از مدیران هنری تا حد "مدیران خلاقیت" ارتقا پیدا کرده‌اند.

مدیر امور مشتریان (Account Executive)

به کسی گفته می‌شود که پاسخگوی مشتریان و مراجعه‌کنندگان است و کارهای آنان را راه می‌اندازد و به عنوان رابط بین مؤسسه و مشتریان و یا مؤسسه و عموم مردم عمل می‌کند. نقش اصلی مدیر امور مشتریان، تحصیل بهترین کار ممکن از دیگر بخش‌های مؤسسه است. آنها هر روز با مشتریان و سفارش دهندگان آگهی تماس دارند.

شما هرگز مدیر امور مشتریان موفقی نخواهید شد مگر اینکه بیاموزید چگونه وجهه و معرفی خوبی از خود ارائه دهید. بیشتر مشتریان شما سازمانهای تولیدی و خدماتی هستند و شما باید بتوانید برنامه‌های تبلیغاتی را به آنها بفروشید. معرفی نامه باید به خوبی نوشته شده و به خوبی نیز ارائه شود. هرگز مشتریان خود را افراد ساده‌لوح نپندارید. با‌ آنها دوست شوید اما در سیاست‌های آنها دخالت نکنید. می‌توانید به مشتریتان بگویید که اگر به جای او بودید چه می‌کردید، اما این حق را برای او محفوظ بدارید که خود تصمیم بگیرد چه تبلیغاتی باید انجام شود. چراکه این در واقع کالای او، پول او و در نهایت مسؤلیت اوست. اسرار مشتریانتان را کاملاً حفظ کنید و مسائل تجاری آنها را در مجامع و اماکن عمومی مطرح نسازید. سعی کنید که گزاشهای که می‌نویسید واضح و روشن باشد. هرچه گزارشات شما طولانی‌تر و پیچیده‌تر باشد ممکن است توسط مدیرانی که قدرت عمل روی آنها را دارند کمتر خوانده شوند.

محققان

برای اشتغال در بخش تحقیقاتی یک مؤسسه تبلیغاتی خوب،‌ به تفکری تحلیلی و توانایی نوشتن گزارشهای مناسب نیاز خواهید داشت. احتمالاً داشتن مدرک دانشگاهی در رشته آمار و یا روان شناسی نیز بسیار موثر خواهد بود. علاوه بر آن باید بتوانید با حس تفاهم با افراد بخش خلاقیت (که بیشترشان شدیداً نسبت به تحقیقات حساسند)کار کنید. از همه مهمتر شما باید ضمن حفظ هوشیاری، در عقایدتان صادق باشید. محققی که مسائل انحرافی و جانبدارانه را در گزارش‌هایش وارد کند موجب خسارات جبران‌ناپذیری خواهد شد.





وظیفه کارگزار تبلیغاتی، ترویج اطلاعات شایسته به جای اغواگری است

مقدمه: تبلیغات بازرگانی به باور برخی از اندیشمندان حوزه ارتباطات موجب مصرف‌گرایی، مسخ شدگی، تسخیر فضای ذهنی مخاطب، اسارت و سرگشتگی و حرمان بشر از ارزش‌های اخلاقی و جایگزین کردن ارزش‌های بازار به جای آن می‌شود، این در حالی است که برخی دیگر از نظریه‌پردازان نه تنها تبلیغات را دشمن بشر نمی‌دانند بلکه معتقدند می‌تواند موجبات بسط و گسترش کالا و خدمات در سطوح وسیع( ملی و بین‌المللی) رونق بازار و کارآمدی صنعت و شکوفایی اقتصاد شود، این گروه همچنین معتقدند؛ اگر تبلیغات به درستی مهار شود، نه تنها موجب تباهی بشر نخواهد شد، بلکه می‌تواند زمینه رستگاری او را نیز فراهم آورد.
بنابراین تبلیغات تجاری از دو جنبه مثبت و منفی قابل بررسی است به این معنا که هم می‌تواند موجب اضمحلال اخلاقی افراد، فردگرایی، تهی شدن هویت فردی و اجتماعی آنان شده و هم موجب افزایش تقاضای عرضه و خرید کالاها و خدمات در جامعه و از همه مهمتر شکوفایی و رونق اقتصادی در بازار شود. حال پرسش این است که چه سازوکارهایی را می‌توان به کار بست تا از تبلیغات در راستای رشد و توسعه اقتصادی و تقویت و تحکیم باورها و ارزش‌های ملی و مذهبی مدد جست.

تبلیغات بازرگانی پدیده دوران سرمایه‌داری است و به همین دلیل می‌بینیم که در آن بر قابلیت مصرف کالاها و خدمات تاکید می‌شود . بنابراین نگاه و پرداخت بومی به این پدیده ضرورت می‌یابد، چون جامعه ما مختصات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی خاص خود را دارد. بومی‌گرایی در تبلیغات بازرگانی می‌تواند معطوف به رویکردها و یا معطوف به روش‌ها باشد. طبعا بافت فرهنگی ـ اجتماعی و نیز ملاحظات اقتصادی اجازه نمی‌دهند رویکرد ما به تبلیغات بازرگانی توسعه روحیه مصرف‌گرایی و شیفتگی غیرمنطقی به مد و تعویض مدام همه چیز باشد. در خصوص روش‌ها نیز در کشورهای مختلف با توجه به تفاوت‌های فرهنگی، سبک‌ها و الگوهای متفاوتی عمل می‌شود. مهم این است که کارگزاران تبلیغاتی در جامعه ما در انتخاب و کاربرد روش‌ها توام با شناخت فرهنگی و رعایت جنبه‌های مرتبط با آن عمل کنند. به طور مثال ببینید که در کشورهای دیگر چگونه سبک‌های تبلیغاتی‌شان با فرهنگ‌شان گره خورده است؛ در تبلیغات آمریکایی، شیوه برخورد با مخاطب، مستقیم، بی‌واسطه و بی‌پرواست. در تبلیغات این کشور منافع فرد به منافع گروه ارجحیت و اولویت دارد و مخاطب تحریک می‌شود تا حد امکان از منافع خود دفاع و استفاده کند. این نوع تبلیغات، مخاطب را به نقطه حساس می‌رساند و با ایجاد انگیزه او را به تصمیم‌سازی وا می‌دارد. غلو، گزافه‌گویی و تاکید، از ویژگی‌های تبلیغات آمریکایی است و یا در بسیاری از تبلیغات تجاری انگلیسی این خطاب وجود دارد که " هرچه دوست داری بکن" یا " به وجود خودت اهمیت بده" یا در تبلیغات انگلیسی، از ایجاد ذهنیتت بسیار استفاده می‌شود و جاذبه‌های شخصی و تاکید بر موفقیت‌های فردی در این تبلیغات عمومیت دارد. طبعا در فرهنگ اسلامی ایرانی ما چنین روش‌هایی قابل تقلید نیستند. برعکس فرهنگ ما اقتضا می‌کند که بر نیاز به سازندگی و تولید ارزش تاکید بیشتری شود، به آمار و اطلاعات و حقایق واقعی استناد شود، آموزش نحوه به کارگیری محصولات به مصرف‌کنندگان مورد توجه باشد، ارزش‌هایی مانند کیفیت، خلوص، مشخصات فنی، دوام و عملکرد کالاها مورد تبلیغ قرار گیرند و مخاطب را از سطحی‌نگری و احساس‌گرایی فاصله دهند. اصولاً در فرهنگ ما، آزادی زیاد که ممکن است منتهی به ایجاد بی‌نظمی و هرج و مرج شود، مورد قبول نیست و قاعده این است که هرچیزی حد و اندازه معقول خودش را داشته باشد. در سناریوهای تبلیغاتی ایرانی باید توجه و احترام به پیش‌کسوتان مدنظر باشد. ضمن این که اصالت جامعه و منافع جمعی بر منافع فردی ارجحیت داشته باشد. به هر حال برابر باورها و هنجارهای فرهنگی مورد تاکید در نظام اجتماعی ما، انسان‌ها باید به گونه‌ای با واقعیت‌های اجتماعی آشنا شوند که ارزش‌های انسانی و اخلاقی را فدای ارزش‌های بازار نکنند.

ما دستمایه‌های فرهنگی خوبی برای ترویج و توسعه باورها داریم که می‌توان از آن‌ها به موازات انجام برنامه‌های تبلیغات بازرگانی استفاده کرد. به عنوان نمونه با توجه به جایگاه خانواده در ایران و ابعاد خانوار و این که هنوز خانواده به عنوان هسته اصلی نظام اجتماعی کارکرد خود را دارد می‌توان در تبلیغات ضمن توجه به کودکان و نوجوانان، در گفت‌وگوهای خانوادگی درون تبلیغات از کلمات دارای احساس، عاطفه، ترحم، لطف و مهربانی بهره گرفت و یا در پس زمینه تبلیغ، تصاویری از هنر و نمادها و میراث فرهنگی کشور را نشان داد، از تصاویر طبیعت بکر و زیبای ایران برای نشان دادن خلوص و پاکی استفاده کرد، از استعارات و اشارات فراوان موجود در ادبیات کهن این مرز و بوم بهره گرفت، جاذبه‌های معنوی را نمایش داد، خلقیات و منش والای مردم ایران از جمله خونگرمی، مهربانی، اصالت و نجابت را نمایش داد، پایبندی به سنت‌های حسنه مانند صله رحم، دید و بازدید، اجتماعات ملی و محلی، شکوه آیین‌ها و عبادات جمعی را عرضه کرد، منافع همکاری، مشارکت، کار و تفریح جمعی و مانند اینها را یادآور شد. همه این‌ها موجب می‌شوند که ما رویکرد و روش فرهنگی ویژه خود را در تبلیغات بازرگانی داشته باشیم و کپی‌بردار دیگران نشویم و به جای اغواگری در ضمن تبلیغ، مروج اطلاعات شایسته و بایسته باشیم.

تبلیغات بازرگانی فی‌نفسه اغواگر یا هوشیارساز نیست، این ما هستیم که می‌توانیم به آن جلوه اغواکننده یا روشنگر ببخشیم. هر گاه در ضمن ارایه تبلیغ، هدف را افزایش شناخت و آگاهی‌ها به دور از تزویر و دروغ قرار دهیم و به ملاحظات اخلاقی توجه داشته باشیم، تبلیغ خاصیت روشنگر می‌یابد و برعکس هرگاه از جاذبه‌های صرف احساسی و تخیل‌پردازی و ایجاد غیر واقعی در جهت دگرگون نشان دادن واقعیت استفاده کنیم به اغواگری و فریب نزدیک شده‌ایم.



مزایای دفتر روزنامه عمومی

آثار کامل رویداد مالی را یکجا افشا می کند .
تمامی فعالیتهای مالی یک موسسه را بطور مرتب و به ترتیبی که بطور روزانه صورت گرفته است ، نشان می دهد .
احتمال وقوع اشتباهات حسابداران را کاهش می دهد.



ثبت فعالیت های مالی در دفتر روزنامه عمومی

ثبت فعالیت های مالی در دفتر روزنامه بشرح زیر انجام می پذیرد :

الف . شماره سند حسابداری که همان شماره ردیف دفتر روزنامه است در ستون اول دفتر روزنامه نوشته می شود .

ب . تاریخ سند حسابداری به روز و ماه در ستون دوم دفتر روزنامه نوشته می شود .

ج . عنوان حسابهای بدهکار و بستانکار و توضیح مختصری در خصوص فعالیت مالی به ستون سوم دفتر روزنامه انتقال داده می شود .

د . در ستون چهارم یا ستون عطف دفتر روزنامه ، هنگام انتقال اطلاعات به دفتر کل شماره صفحه (یا شماره حساب) دفتر کل نوشته می شود .

ه . در ستون پنجم مبلغ بدهکار حساب (حسابهای) بدهکار سند حسابداری نوشته می شود .

و . در ستون ششم مبلغ بستانکار حساب(حسابهای بستانکار) سند حسابداری نوشته می شود .



بایستی به هنگام ثبت دفتر روزنامه موارد زیر در نظر گرفته شود :

ابتدا حساب (حسابهای) بدهکار و سپس حساب(حسابهای) بستانکار در یک ثبت آورده می شوند.
هر حساب بر روی یک سطر نوشته شده و مبلغ مربوط در روی آن (ستون بدهکار یا بستانکار) درج می شود .
توضیح هر ثبت در پائین حسابهای همان ثبت و به اختصار نوشته می شود .
بعد از اتمام هر ثبت خطی بین دو خط عمودی ستون شرح بر روی اولین سطر کشیده شود این خط نباید خطوط ستون شرح را قطع نماید.
اصول آئین نامه تحریر دفتر نویسی رعایت شود .

دفتر روزنامه انواع متعددی دارد . دفتر روزنامه ای را که در آن کلیه فعالیت های مالی ثبت می شود ، دفتر روزنامه عمومی گویند . ولی دفتر روزنامه ای را که در آن فقط یک نوع معینی از فعالیتهای مالی ثبت می شود را دفتر روزنامه اختصاصی گویند. مانند : دفتر روزنامه فروش ، دفتر روزنامه خرید ، دفتر روزنامه دریافت های نقدی و دفتر روزنامه پرداخت های نقدی.



دفتر کل

مقدمه

دفتر کل ، دفتری است که تمامی فعالیت های مالی یک موسسه به تفکیک حسابها در آن نوشته می شود . به دفتر کل دفتر ثبت نهایی نیز گویند و حداقل هفته ای یک مرتبه اقلام دفتر روزنامه بایستی به این دفتر منتقل شود .

پس از آنکه فعالیت های مالی در دفتر روزنامه ثبت شد مبالغ بدهکار و بستانکار هر رویداد مایل به ترتیب در بدهکار و بستانکار حسابهای مربوط در دفتر کل نوشته می شود که به این کار انتقال اطلاعات از دفتر روزنامه به دفتر کل گفته می شود .

می دانیم که فعالیت های مالی در دفتر روزنامه بر حسب تاریخ و به ترتیب وقوع آنها و بدون توجه به نوع معامله ثبت می شوند . با مراجعه به دفتر روزنامه نمی توان وضع کلی هر حساب ، حجم و چگونگی آن را تشخیص داد . زیرا برای هر فعالیت مالی به تنهایی و بطور مستقل باید طرف بدهکار و بستانکار آن تشخیص داده شده و در دفتر روزنامه ثبت شود . بنابر این لازم است که حسابهایی که بدین ترتیب در دفتر روزنامه ثبت می شوند در جایی متمرکز شوند ، دفتر کل محل تمرکز این حسابهاست .

فعالیت های مالی که متوالیاً صورت می گیرد پس از تشخیص طرف حسابهای آنها در دفتر روزنامه ثبت شده و آنگاه هر یک از آنها به حساب معینی در دفتر کل منتقل می شوند.

- اصلاح حسابهای درامد بابت درامدهای ثبت نشده



انواع حسابها

اول : حسابهای موقت

حسابهایی هستند که منحصراً در یک دوره مالی مورد استفاده قرار می گیرند . مانده این حسابها به سال بعد انتقال نمی یابد . گروه حسابهای درامد ، هزینه و همچنین حساب برداشت همگی حسابهای موقت می باشند .

دوم : حسابهای دائمی

حسابهایی می باشند که مانده آنها از یک سال به سال مالی بعد انتقال می یابد . گروه حسابهای دارایی ، بدهی و سرمایه همگی حسابهای دائمی هستند.

سوم : حسابهای مخلوط

حسابهایی هستند که ماهیت دوگانه دارند . حسابهایی که بخشی از آن ماهیت حسابهای دائمی و بخش دیگر آن دارای ماهیت حسابهای موقت می باشند را حسابهای مخلوط می نامند . حسابهای مخلوط در پایان سال مالی در حاسب سود و زیان سال متمرکز می گردند و از آنجا که صرفاً برای تعیین سود و زیان ویژه موضوعیت خود را از دست می دهند یا به عبارتی ماموریت آنها خاتمه می یابد .

در پایان یک سال مالی اقلام مندرج در ترازنامه ، افزایش و کاهش نیافته و عیناً در سال مالی بعد موضوعیت دارند . چنین حسابهایی را که از افتتاح یک موسسه تا زمان انحلال (یا ورشکستگی) آن معتبر بوده و مانده ها از سالی به سال دگر قابل انتقال است را حسابهای دائمی می نامیم .

برخی از حسابهای در زمان وقوع فعالیت مالی به شکل یک دارایی یا بدهی ثبت می گردند اما در پایان دوره مالی تلقی آن به عنوان یک حساب دارایی یا بدهی بطور کامل و مستقیم ، صحیح نمی باشد .



گزارشهای مالی میان دوره ای

مقدمه

هدف از این گزارش تعیین حداقل محتوای گزارش مالی میان دوره ای و تعیین اصول شناخت و اندازه گیری قابل اعمال در تهیه صورتهای مالی کامل یا فشرده میان دوره ای است . گزارش مالی میان دوره ای به موقع و قابل اتکا، اطلاعات مفیدی در رابطه با توان کسب سود و ایجاد جریانهای نقدی ، شرایط مالی و نقدینگی واحد تجاری برای سرمایه گذاران ؛ اعتبار دهندگان و سایر استفاده کنندگان فراهم می آورد .

دامنه کاربرد

در این گزارشها الزامات خاصی در رابطه با اینکه کدام واحد های تجاری ملزم به انتشار گزارش مالی میان دوره ای هستند و همچنین زمان تهیه و تناوب این گزارشها تعیین نمی شود . معمولاً مراجع قانونی ، آن گروه از واحدهای تجاری را که اوراق سهام یا اوراق مشارکت آنها به عموم عرضه می شود ، ملزم به تهیه و ارائع گزارش مالی میان دوره ای می کنند . این استاندارد برای کلیه واحدهای تجاری که به صورت اختیاری یا اجباری گزارش مالی میان دوره ای منتشر می کنند ، کاربرد دارد .



تعاریف

اصطلاحات ذیل در گزارشها با معانی مشخص زیر بکار رفته است :

دوره میانی : دوره مالی گزارشگری کوتاه تر ازیک سال مالی است .
گزارش مالی میان دوره ای : گزارشی برای یک دوره میانی است که شامل مجموعه کامل صورتهای مالی (طبق استاندارد حسابداری شماره 1 با عنوان « نحوه ارائه صورتهای مالی » ) یا صورتهای مالی فشرده 0طبق این استاندارد) است .
صورتهای مالی فشرده : حداقل شامل صورتهای مالی اساسی و گزیده ای از یادداشتهای توضیحی مطابق الزامات این استاندارد است .