هر فرد در جامعه ممکن است در معرض پیام های گوناگون قرار گیرد و به روش های گوناگون گرفتار مسمومیت های مختلف شود. انواع کلاهبرداری های ازهمین مسمومیت ها هستند. اولین راه جلوگیری از مسمومیت، شناسایی منبع مسمومیت، اجتناب از آن و مراقبت های شخصی است


هر فرد در جامعه ممکن است در معرض پیام های گوناگون قرار گیرد و به روش های گوناگون گرفتار مسمومیت های مختلف شود. انواع کلاهبرداری های ازهمین مسمومیت ها هستند. اولین راه جلوگیری از مسمومیت، شناسایی منبع مسمومیت، اجتناب از آن و مراقبت های شخصی است؛ اولین قدم در مراقبت هم آن است که از پذیرفتن هر چیزی که در دسترس است، هر چقدر هم که زیبا باشد اجتناب شود.
در ماه های اخیر، با آغاز به کار بعضی از شرکت ها و نحوه فعالیت آنها، ظن فعالیت های مجدد هرمی تقویت شده است. به همین دلیل ایران هشدار در راستای انجام رسالت خود آگاهی بخشی عمومی را در اولویت قرار داده و اقدام اجتماعی را اولین و مهم ترین گام ثمربخش می داند. اعتقاد بر آن است که خود مردم می توانند با داشتن اطلاعات کافی راجع به مشخصات شرکت های هرمی آنها را شناسایی کنند و با عدم فعالیت در آنها و آگاه سازی دیگران گام مهمی در جهت ناکام گذاشتن اهداف شوم آنان بردارند. لازم به ذکر است که بنا بر نظر کارشناسان، این شرکت ها نه تنها به لحاظ اقتصادی، بلکه به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی هم تهدید مهمی محسوب می شوند و حتی در کشورهای پیشرفته نیز قوانین و راهکارهایی در مقابله با آنها در نظر گرفته شده است.
شرکت های بازاریابی چند سطحی معمولاً از طریق تبلیغات اینترنتی، وب سایت شرکت ها، رسانه های جمعی، ارائه گزارشات، جلسات گروهی، بروشورها و ...رشد می کنند. در یک شرکت بازاریابی چند سطحی فرد عملاً به خاطر فروش محصول و یا ارائه خدمات توسط توزیع کنندگان زیرمجموعه اش درآمد کسب می کند. اما برنامه بعضی از شرکت ها مدعی بازاریابی چند سطحی، طرح های هرمی است- طرح هرمی نوعی کلاهبرداری است که در آن شرکت کنندگان تقریباً تنها از طریق جذب دیگران سود می برند.
طرح های هرمی لباس مبدل شرکت های چندسطحی را می پوشند و از بسیاری از قوانین کشورها سرپیچی می کنند. این معضل تنها منحصر به کشور ما نیست و بسیاری از کشورهای جهان با این مسمومیت اقتصادی مواجه هستند. در یک طرح هرمی، پول از اعضای جدید گرفته می شود و به عنوان پورسانت بالاسری ها پرداخت می شود مانند طرح های پونزی کلاسیک که پول از سرمایه داران جدید گرفته می شد و به عنوان سود تقلبی به سرمایه گذرایان قبلی پرداخت می شد.
توصیه می شود اگر قصد همکاری با شرکت های بازاریابی چند سطحی دارید حتماً از هرمی نبودن آنها مطمئن شوید.
- نبود خدمات یا محصول
دقت کنید که در فرآیند فروش حتماً فروش کالا یا ارائه خدمات انجام گیرد و قیمت ها هم مناسب باشد.
- وعده های بازپرداخت های بالا در مدت زمان کوتاه
بازپرداخت بالا احتمالاً نشان دهنده آن است که پورسانت ها پول حاصل از عضوگیری جدید است و نه درآمد حاصل از فروش محصول.
- پول فراوان در ازای کار کم
اگر پیشنهاد پول زیاد در ازای کار کم، جذب نیرو یا تبلیغات داشتید، بسیار دقت کنید.
- درآمد نامعلوم از خرده فروشی
حتماً سند یا مجوزی بخواهید که نشان دهد شرکت مربوطه درآمد خود را از طریق فروش محصول یا ارائه خدمات به افراد خارج از مجموعه کسب می کند.
- خرید اجباری
هدف از برنامه بازاریابی چند سطحی ان است که محصولات مصرفی با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد. اگر از طرف شرکت ملزم به خرید اجباری چه یک بار و چه به کرات شدید، بسیار حواس خود را در مواجهه با شرکت مربوطه جمع کنید.
- ساختار پیچیده پورسانت
حتماً در جریان باشید که پورسانت شما از کدام محل پرداخت می شود.
- تأکید بر جذب نیرو
اگر برنامه ای فقط بر جذب نیرو برای کسب درآمد تأکید داشته باشد، طرح هرمی است.
بنابر گزارش های مردمی در ماه های اخیر فعالیت شرکت های موسوم به هرمی افزایش یافته است. این شرکت ها در سال های 1388 و 1389 در یک هماهنگی و همکاری منسجم از سوی ارگان های مختلف کشور متوقف شدند. مسموم بودن این فعالیت های هرمی امری ثابت شده است و در اینجا به تکرار آن نمی پردازیم. نکته کلیدی آن است که بر اساس تحقیقات میدانی از سوی دستگاه های مربوط، این شرکت ها اکنون با تغییر شگردها، با اسامی جدید و با رویکرد های جدید ولی با همان ماهیت سابق در حال جذب نیرو هستند. شروع مجدد این فعالیت ها تا حدی باعث سردرگمی در میان فعالان حوزه بازاریابی شبکه ای نیز شده است. پس پیش از همیشه شناخت، دقت فراوان و تعقل لازم است.
آنچه مسلم است آن است که طرح های هرمی پایدار نخواهند ماند و همیشه در نهایت سقوط خواهند کرد. پس مردم باید تا جایی که می توانند از خود و از پول خود محافظت کنند و فریب هر چیزی که به عنوان «فرصت» در اختیار آنها قرار می گیرند را نخورند.
ایران هشدار، تماشای مستند شوک را در لینک زیر در همین ارتباط پیشنهاد می دهد. این گزارش تنها دعوتی از هموطنان گرامی است تا برای حفظ منافع مادی و معنوی خود و هموطنانشان به محیط پیرامونی خود بیشتر حساس باشند.

قسمت اول: شرکت های هرمی

قسمت دوم: شرکت های هرمی

قسمت سوم: شرکت های هرمی