با توجه به سرعت رشد استفاده از اینترنت و رقابت بین کسب‌و‌کارها برای جذب مشتری و دیده‌شدن در صفحات اول موتورهای جستجو، آشنایی با مبحث بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. 

همیشه در مقالات تخصصی می‌خوانیم که رعایت نکات سئو تنها به هدف رسیدن به صفحه اول گوگل انجام می‌شود، دلیل این همه تلاش برای راضی کردن گوگل جهت معرفی ما به کاربران چیست؟

هر روز میلیون‌ها جستجو در موتورهای جستجو توسط کاربران انجام می‌گیرد که بیش از ۷۰٪ آن در گوگل انجام می‌گیرد. موتورهای جستجوی یاهو و بینگ هرکدام به ترتیب ۷.۰۷ و ۹.۲۶ درصد از این بازار سهم دارند. در نتیجه حضور در صفحه اول گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است.

آمارها حاکی از آن است که ۹۰ درصد کاربران تنها صفحه اول گوگل را مشاهده می‌کنند و هیچ گاه به صفحات بعدی وارد نمی‌شوند. در واقع عدم حضور شما در صفحه اول گوگل به معنی شکست شما در سئو است.

برای کسب موفقیت، حضور در صفحه اول گوگل و بطور خاص سه نتیجه اول آن ضروری است. بررسی آمارها توسط Optify نشان داده است که 36.4 درصد از کاربران بر روی اولین پیشنهاد گوگل کلیک می‌کنند و این مقدار برای رتبه دوم و سوم به 12.5 درصد و 9.5 درصد کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر سهم جذب بازدیدکننده برای رتبه اول در صفحه اول گوگل به اندازه مجموع ورودی رتبه‌های دوم تا پنجم است.

در تصویر زیر سهم هریک از نتایج صفحه اول گوگل از بازدیدکنندگان را به درصد نشان داده‌ایم.

صفحه اول گوگل

صفحه اول گوگل

نکته جالب در این تصویر، بالاتر بودن ورودی برای رتبه اول صفحه دوم نسبت به رتبه دهم صفحه اول گوگل است!

چگونه به صفحه اول گوگل برسیم؟

در آفریقا یک شیر برای زنده ماندن می‌داند که هر روز باید از کندترین آهو سریعتر بدود. دسترسی به اولین رتبه برای یک سایت جدید سخت و غیرممکن بنظر می‌رسد ولی شما باید در ابتدا هدف خود را حضور در صفحه اول گوگل قرار دهید و پس از دستیابی به آن یک به یک رقبا را پشت سر بگذارید تا به پیشنهاد اول گوگل تبدیل شوید، همچون شیری که هر روز برای زنده ماندن کندترین آهو را شکار می‌کند.

یکی از عوامل تاثیرگذار بر ورود کاربران از صفحه اول گوگل به سایت شما توضیحات صفحه و نحوه نمایش آن در نتایج جستجوی صفحه اول گوگل است. شما با نوشتن توضیحات مناسب و مربوط به مطلب می‌توانید بازدیدکننده بیشتری به سایت خود جذب کنید. به این طریق ممکن است شما در صفحه اول گوگل رتبه سوم را داشته باشید ولی بازدیدتان از رتبه دوم هم بیشتر باشد.

امروزه گوگل اهمیت زیادی برای فاکتورهای کیفی در رتبه بندی سایت‌ها قائل می‌شود. به طور کلی گوگل به دنبال ارائه بهترین تجربه کاربری (UX) به کاربرانش است. یکی از این فاکتورهای مهم، نرخ کلیک یا CTR صفحات سایت در نتایج جستجوی گوگل است.

هرچقدر سایتی که در صفحه نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شود عنوان و توضیحات جذابی داشته باشد، نرخ کلیک آن و در نهایت رتبه‌اش نیز در گوگل ارتقا خواهد یافت. برای اینکه بدانید گوگل صفحه شما را به چه شکلی در نتایج نشان می‌دهد می‌توانید از شبیه ساز ارائه شده توسط خود گوگل استفاده کنید. (کلیک کنید richsnippets)

چطور در صفحه اول گوگل بمانیم؟

پس از کسب جایگاه مناسب و حضور در صفحه اول گوگل کار شما تمام نمیشود. شما باید همچنان برای حفظ این جایگاه تلاش کنید. برای دست یابی به این مهم فعالیت های زیر ضروری است:

  • چند وقت یک بار مطالب خود را به روز کنید و اطلاعات تکمیلی به کاربران ارائه دهید.
  • جایگاه مطلب را در صفحه اول گوگل بررسی کنید و میزان کلیک کاربران را با اعداد میانگین نمودار بالا مقایسه کنید، اگر تعداد کلیک ها پایین است عنوان و توضیحات را بازبینی کنید.
  • برای مطالب خود لینک سازی کنید و در صفحات و سایت های مرتبط آن را معرفی کنید.
  • محتوای خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
  • نظرات کاربران را در مورد متن خود بپرسید و به درستی پاسخ آنها را بدهید.
به محض اینکه به صفحه اول گوگل میرسید رقابت اصلی شما آغاز میشود. رقبا را یک به یک بررسی کنید و تلاش کنید که جایگاه آنها را بگیری
منبع : وب سیما