یکی از موضوعاتی که همواره بحث های فراوانی در رابطه با آن وجود داشته و مورد سؤال بسیاری از بازاریابان است، بازپس گیری کالاهای انبار شده در نزد بازاریابان است.


یکی از موضوعاتی که همواره بحث های فراوانی در رابطه با آن وجود داشته و مورد سؤال بسیاری از بازاریابان است، بازپس گیری کالاهای انبار شده در نزد بازاریابان است. علی رغم تأکیدات بر لزوم آموزش مفاهیم و حقوق اولیه بازاریابان در جلسات آموزشی برگزار شده توسط شرکت ها، متأسفانه هنوز شاهد آن هستیم که برخی از بازاریابان اطلاعات کافی در رابطه با نحوه مرجوع کردن کالاهایی که نتوانسته اند بفروشند، ندارند و به این دلیل خسارات زیادی را متحمل می شوند. البته نمی توان دلیل این مشکل را صرفاً بر گردن کوتاهی شرکت ها در آموزش بیاندازیم؛ چه بسا آموزش های لازم در این رابطه برگزار شده باشد اما بازاریابان کوتاهی حضور در جلسات آموزشی شرکت را داشته اند. در این مطلب ما بر خود وظیفه دانستیم نکات کلیدی مهم در رابطه با موضوع بازپس گیری را مورد اشاره قرار دهیم.

نکته اول هیچ گاه برای دست یابی به درآمد زود هنگام خود را تحت فشار برای خرید مبالغی که توانایی فروش آن را در یک دوره زمانی منطقی ندارید، قرار ندهید. این موضوع بارها توسط این سایت و همچنین مراجع قانونی مورد تأکید قرار گرفته است. کسب درآمد تنها با صرف زمان و پیگیری و پشتکار امکان پذیر است نه با خرید های ماهیانه در حجمی غیر منطقی.

نکته دوم در رابطه با شرایط بازپس گیری کالا است. لازم است بدانید بر طبق آیین نامه اجرایی چند شرط برای پس گرفتن کالا قرار داده شده است، اول اینکه تاریخ مصرف محصولات نگذشته باشد، بسته بندی آن باز نشده باشد و محصول قابل ارائه مجدد در بازار باشد. برخی از محصولات همانند محصولات آرایشی – بهداشتی امکان بازپس گیری ندارند و شرکت ها حاضر به پذیرش آن نیستند که البته به دلیل حساسیت مصرف این محصولات کاملاً منطقی است.

نکته سوم در رابطه با قرار داد بازاریابان  با شرکت است. پس از انجام بازخرید قرار داد بازاریاب با شرکت فسخ می شود. این شرط در آیین نامه اجرایی مورد اشاره قرار گرفته است.

نکته چهارم تذکر به بازاریابان در رابطه با انجام اقدامات اطمینان بخش هنگام بازپس فرستادن کالا است. لازم است هنگامی که تصمیم به بازپس فرستادن محصولات دارای شرایط نمودید به شخصه اقدام نمایید و آن را محول به لیدرها نکنید. دو دلیل برای ذکر این مطلب وجود دارد؛ اول اینکه بارها در شکایات دریافتی از بازاریابان مشاهده شده، لیدرها ارجاع محصول را به تأخیر انداخته و در نتیجه محصول شرایط بازپس گیری را از دست داده است و دوم اینکه حتی در برخی مواقع لیدرها از انجام این کار امتناع کرده و این تصور در بازاریابان به وجود آمده که کوتاهی و عدم پیگیری از جانب شرکت بوده است. تذکر مهم دیگر در رابطه با دریافت رسید بازپس فرستادن کالا است تا در صورت عدم احقاق حق از جانب شرکت، بازاریاب بتواند پیگیری های لازم را با ارائه مستندات از نهادهای قانونی انجام دهد.

نکته قابل تذکر پایانی که سؤال های بسیاری در رابطه با آن مطرح است، مبالغ قابل کسر از هزینه اولیه محصولات است. بر طبق بند ط ماده 9 آیین نامه قبلی که در آیین نامه جدید هم شرایط بازپس گیری به آن استناد داده شده است، شرکت موظف است پس از کسر هزینه حمل و مالیات های غیر قابل استرداد مابقی هزینه را به بازاریاب خواستار بازپس گیری مرجوع نماید. پورسانت های پرداختی نیز بر طبق آیین نامه از بازاریابان بالاسری کسر خواهد شد. متأسفانه برخی شرکت ها بند قانونی فوق رار رعایت نکرده و هنگام دریافت درخواست بازپس گیری از بازاریابان مبالغ زیادی از جمله کسر 50 درصد از قیمت محصول را شرط بازپس گیری عنوان نموده اند. در این قسمت باید تذکر داده شود که اقدام فوق کاملاً برخلاف آیین نامه مصوب بوده و مصداق کامل ارتکاب تخلف توسط شرکت است و بازاریابانی که با چنین ادعایی از جانب شرکت مواجه می شوند، می توانند مراتب را از طریق نهادهای مربوطه پیگیری نمایند. 

به عنوان حسن ختام مطلب قابل ذکر است که انجام بازخرید از مهم ترین حقوق بازاریابان است و شرکت ها نمی توانند به دلایلی مانند تغییر فصل خرید، تعییر فرمولاسیون محصول، تغییر برچسب قیمت کالا، عدم موجودی کالا در سبد فروش  از اجرای این حق امتناع ورزند.


منبع : ایران هشدار