مزایای تجارت الکترونیک بر هیچ کس نهفته نیست. خرید آنلاین انعطاف پذیر است، به مکان و زمان خاصی وابسته نیست، باعث صرفه جویی در زمان می‌شود و دامنه انتخاب گسترده ای رادر همه زمینه ها در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد.

از زمان شروع فعالیت آمازون به عنوان یک کتاب فروشی آنلاین بیش از 20 سال می‌گذرد و امروز تجارت الکترونیک به یک صنعت تریلیون دلاری تبدیل شده است.

مزایای تجارت الکترونیک بر هیچ کس نهفته نیست. خرید آنلاین انعطاف پذیر است، به مکان و زمان خاصی وابسته نیست، باعث صرفه جویی در زمان می‌شود و دامنه انتخاب گسترده ای رادر همه زمینه ها در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد.

این مزایا تاثیرات مثبتی نیز روی کسب وکارهای کوچک داشته اند. تجارت الکترونیک به این کسب و کارها امکان دسترسی به افراد بیشتری را می‌دهد که این امر عملا با قرار داشتن در یک مکان ثابت مقدور نخواهد بود. کسب و کارها با حضور در فضای مجازی به خوبی برای رقابت با همتایان خود در فضای یکسان تجهیز می‌شوند. همچنین کسب و کارها در مورد مشتریان به اطلاعات مفیدی همچون عادات خرید دست پیدا می‌کنند که به آنها امکان برقراری ارتباط موثر با مخاطبینشان را می‌دهد و مشتریان نیز محصولات وخدماتی را که واقعا به آن نیاز دارند را دریافت می‌کنند.

سریعترین کانال رشد تجارت الکترونیک، تلفن همراه است. در بریتانیا طی دو سال اخیر برای استفاده از اینترنت، تلفن های همراه گوی سبقت از لپ تاپ ها ربوده اند و کاربران برای حضور در فضای مجازی بیش از دوبرابر از موبایل استفاده کرده اند.

استفاده از تلفن های هوشمند برای انجام خرید های خرد هر روز برای مشتریان راحت تر می‌شود و نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که فروش خرد آنلاین بریتانیا تنها در ماه مارس سال جاری 13 درصد رشد داشته است، که بخش عمده آن به دلیل افزایش خرید مشتریان از طریق تلفن همراه بوده است. این آمارها چندان تعجب آور نیست. مشتریان چندین ساعت را در روز به کار با موبایل ها و دستگاه های هوشمند خود اختصاص می‌دهند و  این دستگاه ها به بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم تبدیل شده اند چرا که در آنها همه چیز از بانکداری گرفته تا سفر تنها با یک تاچ در دسترس خواهد بود.

با ادامه رشد شاخص اعتماد مصرف کننده در تجارت الکترونیک همراه، کسب و کارها باید اطمینان حاصل کنند که کانال های فروش آنلاین آنها برای ورود موثر به این روند به خوبی تجهیز شده اند. بهینه سازی کسب و کار برای تلفن همراه اکنون نه یک مزیت بلکه یک ضرورت محسوب می‌شود. تا سال 2020 تجارت از طریق تلفن همراه 45 درصد از کل تجارت الکترونیک را تشکیل خواهد داد. کسب و کارهای کوچک بدون برخورداری از کانال های فروش موبایلی، پتانسیل رشد خود را به شدت محدود می‌کنند.


منبع : ایران هشدار